Katja of Sweden
Foto: Claës Lewenhaupt. Klänning från Malmö Mekaniska Tricotfabriks vårkollektion 1969, i mönster Näckros av Sven Fristedt.
Om utställningen
Kan mode vara konst? Båda begreppen kan hjälpa oss förstå det vi har omkring oss, här i vår samtid. Modet speglar vår samtid där konst och mode har en relation och lever i symbios – båda har ett gemensamt intresse i det visuella. Modet har också av tradition varit ett kreativt hantverk med sömnad och broderi. Identitet är också ett viktigt begrepp som intresserar både modet och konsten. Mode kan vara konst, och det vill vi lyfta med utställningen Katja of Sweden på Kristinehamns konstmuseum. Utställningen är producerad av Kulturen i Lund dit Katja Geiger före sin bortgång skänkte en stor samling av sin design.
Sveriges första internationellt kända modedesigner
”Vad jag ville åstadkomma var en frigörelse för kvinnan, genom att erbjuda henne sköna, bekväma, härliga kläder, lätta att sköta och leva i utan att hon skulle behöva tänka på hur de klarade hemmet, jobbet, barnen, resorna, representationen och så vidare.”
Orden är Katja Geigers egna. Hon berättar om hur hon med tidens snäva kvinnoideal gick sin egen väg och blev Katja of Sweden – Sveriges första internationellt kända modedesigner med egen avdelning på Saks Fifth Avenue i New York, förstasidor på världsledande modemagasin och utsåld kollektion på Harrods i London.
År 2020 skulle Katja Geiger ha fyllt 100 år och för att hylla Katja producerade Kulturen i Lund utställningen Katja of Sweden. Utställningen gör nedslag i hennes färg- och mönsterrika design, och fångar tidsandan från 1960- och 1970-talen. I utställningen berättar man om hur hon gav den moderna kvinnan nya material, snitt och mönster, där det strama svartvita kontrasterar mot det kulörta lekfulla. Utställningen berättar också om hur hon med plaggen introducerade nya sätt att se på kläder och hur det var att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Med Katja of Sweden lanserade modeskaparen Katja Geiger ”mode för det moderna livet”.
Katja of Sweden - en betydande del av svenskt mode
Utställningen visar Katjas kläder och skor samt journalfilm och modefotografier av Claës Lewenhaupt och Georg Oddner. I korta filmklipp berättar samarbetspartners, designers och modekännare om Katjas betydelse för svenskt mode – designern Carin Rodebjer, Damernas Världs förra chefredaktör Martina Bonnier, formgivarna Carl Johan De Geer och Sven Fristedt, modehistorikern Tonie Lewenhaupt, Beckmans Designhögskolas rektor Karina Ericsson Wärn samt Katjas barnbarn Lotta Stensson, som också är modedesigner.
Utställningen är producerad av Kulturen i Lund och visades på Kristinehamns konstmuseum 4 juni till 11 september 2022.