Autogiro och e-faktura
Kristinehamns kommun erbjuder dig som privatperson att betala dina fakturor med autogiro och e-faktura. Är du leverantör till kommunen och vill skicka en e-faktura till oss? Läs mer på sidan Upphandlingar och leverantörsinformation.
Autogiro
Autogiro betyder automatisk betalning. Det kan du ha oavsett om du får fakturorna i pappersform eller elektroniskt.
Om du väljer att kombinera autogiro med e-faktura, innebär det att fakturan skickas till din internetbank, men du behöver inte godkänna den utan betalningen görs automatiskt på förfallodagen.
Du kan när som helst begära att få tillgång till eller rätta dina personuppgifter genom att du kontaktar din betaltjänstleverantör. Du kan också när som helst återkalla ditt samtycke, vilket medför att betalningen via autogiro avslutas.
Ansök om att betala via autogiro
Tjänsten kräver e-legitimation.
E-faktura
Du som betalar dina räkningar via en internetbank kan anmäla att du vill få fakturorna elektroniskt. Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank, banken skickar då din anmälan till oss för registrering.
En e-faktura skickas ut vid samma tid som pappersfakturan och du får den direkt i din internetbank under Kommande betalningar. Alla uppgifter som mottagare, OCR-nummer och belopp, är redan ifyllda och allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den. När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Du kan även anmäla att du vill betala någon annans e-faktura genom att fylla i både dina och den andra personens uppgifter i anmälningsformuläret.
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du den referens som finns angiven på fakturan.
E-postfaktura
Du kan välja att få fakturor från oss direkt till din mejl. Att välja faktura via e-post skiljer sig från E-faktura på så vis att du inte får fakturan direkt till din internetbank eller Kivra, utan får den som PDF i din mejlkorg istället.
Om du vill välja E-postfaktura kan du ringa till ekonomiavdelningen och anmäla det. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Frågor och svar om e-faktura
I din internetbank finns en lista över företag som erbjuder e-faktura.
Logga in i banken, leta upp rätt betalningsmottagare och fyll i anmälningsformuläret.
Ha alltid en gammal faktura framför dig när du ska göra anmälan, så kan du lätt fylla i rätt kundnummer.
Har du e-faktura på flera tjänster från kommunen (till exempel barnomsorg och renhållning) måste du anmäla dig för varje tjänst, eftersom vi har olika debiteringssystem för olika tjänster. Anmälan görs hos din bank.
Om du missar att betala din e-faktura, skickar Kristinehamns kommun en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Kristinehamns kommun.