Nästa steg för en trygg och välfungerande skola
Kristinehamns kommun står inför stora utmaningar med att organisera skolan i takt med en minskande befolkning och därmed färre elever, särskilt i de södra kommundelarna. Att det blir färre barn, leder till förändrade behov och förutsättningar för skolans organisation. Denna förändring behöver hanteras på ett klokt sätt, så att kommunen kan säkerställa en skola med hög kvalitet och likvärdig utbildning, samtidigt som kommunens resurser används effektivt och anpassas till befolkningsutvecklingen.
För att möta framtidens utmaningar tar kommunen nu ett viktigt steg genom en omfattande skolutredning. Vi kommer att arbeta med utgångspunkt i en modell SKR (Sveriges kommuner och regioner) tagit fram för medborgardialog i komplexa frågor.
Invånarna, som är direkt berörda av beslut om framtidens skola i Kristinehamns kommun, ges här möjlighet att bidra med sina erfarenheter, kunskaper och förslag. Detta stärker inte bara kvaliteten på beslutsunderlaget utan kan också bidra till att öka förtroendet mellan kommunen och invånarna. Dialogen ger också politikerna bättre förutsättningar att fatta välgrundade beslut som inte bara är hållbara i dag, utan också robusta inför framtidens utmaningar och behov.
Bakgrundsinformation
Skolutredningen har sin grund i de förändringar som sker i elevunderlaget inom Kristinehamns kommun. Precis som i resten av Sverige påverkas kommunen av den förändrade demografin, där prognoser från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar på att antalet elever i skolåldern kommer fortsätta minska de kommande åren. Dessa förändringar ställer nya krav på skolans organisation och kapacitet, både vad gäller lokaler, resurser och personal.
För att säkerställa att skolan förblir trygg, hållbar och ändamålsenlig även i framtiden behöver kommunen ta beslut om hur skolstrukturen ska anpassas. Utmaningarna handlar inte bara om att hantera en minskade elevunderlag utan också om att säkerställa en hög kvalitet i undervisningen och skapa goda förutsättningar för elevernas måluppfyllelse.
Utredningen genomförs med stöd av en evidensbaserad modell för medborgardialog från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Modellen är särskilt utvecklad för att hantera komplexa samhällsfrågor och har framgångsrikt använts av andra kommuner i Sverige. Denna metod lägger stor vikt vid att involvera invånarna i dialogen och möjliggöra en konstruktiv diskussion där flera perspektiv och intressen tas i beaktande.
Genom att samla in synpunkter från olika grupper – såsom vårdnadshavare, elever, lärare och andra invånare, men också politiker och tjänstepersoner – strävar kommunen efter att skapa en helhetsbild av de behov och utmaningar som skolfrågan rymmer.
Dialogen kommer att fungera som en väsentlig del av utredningen och bidra till att kommunen kan fatta välgrundade och långsiktiga beslut.
SKR:s modell för medborgardialog bygger på principerna om transparens, inkludering och evidens. Modellen syftar till att skapa förståelse och engagemang bland invånarna genom att ge dem en möjlighet att bidra till beslutsprocessen.
Modellen är utvecklad i samråd med forskare, regioner och kommuner och har prövats och befunnits effektiv just i frågor som har många olika dimensioner och en stor polaritet.
I korthet består modellen av följande delar:
- Förankring och förarbete – Här ”landas” frågan som medborgardialogen ska bedrivas kring och arbetet påbörjas med att identifiera perspektiv som finns på frågan. Det kan vara perspektiv som trygghet i skolan, lokalkapacitet, skolskjuts, resvägar, levande landsbygd, jämställdhet och jämlikhet, måluppfyllelse med flera. Detta är exempel på perspektiv och inte en fullständig lista.
- Perspektivinsamling – I nästa steg sker telefonintervjuer med personer som kan företräda olika perspektiv/synsätt. Kommunens mål är här att få in så många olika perspektiv som möjligt. Intervjuerna kommer att genomföras både av kommunens utredare och av SKR:s konsulter som har vana att arbeta med denna typ av dialog.
- Sammanställning av perspektiv – När vi har nått det som kallas ”mättnad” inom ett visst perspektiv kommer inte fler intervjuer att göras för just det perspektivet. Att nå en mättnad innebär att det inte framträder några nya teman vid intervjuerna. Med stöd av SKR sammanställer kommunen då de perspektiv som kommit fram. Utifrån det insamlade designas den fortsatta processen och hur dialogen ska ske fortsättningsvis.
- Dialog i mindre grupper – Exakt hur detta steg ska se ut är ännu inte klart. En möjlighet är att kommunen med utgångspunkt i perspektivsammanställningen tar fram olika scenarier att diskutera kring, där man sedan träffas i mindre grupper, där företrädare för olika perspektiv möts. Vilka möten som arrangeras bestäms utifrån resultatet i de tidigare stegen i processen. Syftet är att arbeta fram välgrundade förslag som kan ligga till grund för beslut.
- Politiska beslut – Då skolfrågan är så komplex och påverkar många delar av kommunen, finns det inte en entydig instans som kan fatta samtliga beslut om framtidens skola. Vissa beslut kan falla inom ramen för skolnämndens ansvar, andra inom tekniska nämnden och ytterligare andra inom kommunfullmäktige.
Då skolfrågan är så pass komplex, behöver fler parter än kommunen vara delaktiga både i problemformuleringen och hanteringen av frågan. Genom att på detta sätt inkludera medborgare i processen, ser vi att chansen ökar att få fram beslutsförslag som det går att hitta ett brett stöd för och som därmed är möjliga att genomföra. Kommunen ser också att detta nya sätt att föra dialog, kan bidra till att skapa förståelse hos de deltagande parterna för andras perspektiv – och också förståelse för att kommunens resurser är begränsade, vilket innebär att de förtroendevalda måste välja vad de vill prioritera.
Utredningen kommer pågå under 2025. Under första kvartalet kommer perspektivinsamlingen påbörjas. Under kvartal två och tre kommer dialog i mindre grupper genomföras. Målet är att utredningen ska vara klar och kunna presenteras för beslut årsskiftet 2025/2026.
Är du intresserad av att delta i medborgardialogen? Då kan du anmäla dig på länken nedan.
Du kommer få svara på vilken del av processen du är intresserad av att delta i och vilket/vilka perspektiv som du vill representera. Du kommer även få godkänna att vi hanterar dina personuppgifter.
Tidsåtgång
- Telefonintervju ca 60min.
- Deltagande dialog i mindre grupper ca tre till fem timmar per gång, sker på plats i Kristinehamns kommun.
Urval
Kommunens mål med medborgardialogen är att få in så många olika perspektiv som möjligt när det gäller skolan. För att säkerställa en bred och varierad representation behöver vi därför göra ett urval bland de som anmäler sig. Det innebär att alla som anmäler sig inte kommer att delta i en intervju/dialog.
Urvalet baseras på de perspektiv som finns representerade. Om flera personer representerar samma perspektiv kommer några av dem delta, eftersom deras åsikter och erfarenheter speglar samma perspektiv. Därför kan det hända att du inte blir kallad till en intervju, även om din anmälan är värdefull för oss.
När vi ser att ett visst perspektiv återkommer utan att nya insikter kommer fram har vi nått det som kallas ”mättnad”. Vid det laget genomför vi inga fler intervjuer inom det perspektivet, eftersom vi då bedömer att vi fått en tillräckligt djup förståelse för det.