Till innehållet

Aktuellt

Cityindex 2021 - Hur går det för vår stadskärna?

Närsam och Kristinehamns kommun har för femte året i rad beställt en mätning av hur vår stadskärna utvecklar sig. Detta för att kunna följa utvecklingen över tid och kunna jämföra oss med andra stadskärnor. Du är välkommen att ta del av resultatet via en digital sändning. 

Näringsliv och arbete

Kristinehamn klättrar återigen uppåt i Svenskt näringslivs ranking

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. För tredje året i rad klättrar Kristinehamn som tagit sig från plats 181 år 2020 till plats 150 i år. Ett kliv på 31 steg uppåt i rankinglistan.

Näringsliv och arbete

Försvarsmaktens återetablering – ”Det är ett strategiskt viktigt steg närmare målet”

Kristinehamns kommun står redo inför Försvarsmaktens återetablering på orten. I dagarna har försvaret påbörjat sin rekrytering av personal, och på kommunen ser man fram emot det arbete som nu rullar igång på allvar.
– Det går knappt att ens föreställa sig vad detta innebär för Kristinehamn. Det är faktiskt hissnande när man tänker på möjligheterna som kommer med den här typen av satsning, säger Martin Willén, kommundirektör i Kristinehamns kommun.

Kommun och politik

Frågor och svar

Det finns många områden där kommunen gör så frekventa inköp att det skulle vara orimligt att upphandla inför varje enskilt inköp. Exempel på sådana avtalsområden är kontorsmaterial, livsmedel och möbler.

Ramavtal innebär att leverantör och kommun genom offentlig upphandling kommer fram till vilka avtalsvillkor som gäller under avtalsperioden (ofta tre, fyra år). Under den tiden är kommunen bunden till att handla från den eller de som har vunnit upphandlingen.

De fasta villkoren i ett ramavtal kan handla om modeller för prissättning, leveranstider, rutiner vid garanti och reklamation, beställningsmöjligheter, utveckling av elektronisk handel, e-faktura, tillhandahållande av statistik osv.

Undrar du vad du som leverantör bör tänka på inför upphandlingar? Bra tips finns på Upphandlingsmyndighetens hemsida

Ja, det är jätteviktigt att ställa frågor under anbudstiden om du upplever att något är oklart med upphandlingen, de olika upphandlingsdokumenten eller de krav som vi ställt. Hellre en fråga för mycket än en för lite!

Information som kommer in under anbudstiden delges registrerade anbudsgivare via Visma Tendsign. Det kan vara frågor från andra anbudsgivare, eventuella kompletteringar och andra uppgifter om upphandlingen. Observera att det inte syns vilken leverantör som ställt vilken fråga. Sista dag för att ställa frågor står i förfrågningsunderlaget. Kommunen svarar senast 6 dagar före anbudstidens utgång.

Du måste registrera dig i Visma Tendsign för att kunna hämta aktuella upphandlingar, ställa frågor och ta del av eventuella inkomna frågor och svar och kompletteringar samt lämna anbud.