Till innehållet

Aktuellt

Arbete Två händer som skakar hand.

Nu kan du nominera årets bemötare

Har någon som jobbar på Kristinehamns kommun under det senaste året varit speciellt hjälpsam och tillmötesgående mot dig eller någon du har nära? Kanske en lärare eller en någon inom vården som alltid gör det där lilla extra? Eller kanske en tjänsteperson som hanterat ett ärende du haft med kommunen på ett särskilt proffsigt sätt? Då kan du som medborgare nominera den personen till Årets bemötare på Kristinehamns kommun.

Näringsliv och arbete

Arbete Två händer som skakar hand.

Hur ser näringslivets utveckling ut i Kristinehamn?

Hur ser Kristinehamns näringsliv ut? Vilka branscher växer? Här kan du läsa Bisnodes näringslivsanalys för Kristinehamn 2020. 

Näringsliv och arbete

Arbete Två händer som skakar hand.

Kristinehamns Cityindex 2021

Under pandemiåret har Kristinehamns företag i centrumkärnan klarat att behålla sin omsättning bättre än andra jämförbara städer. Den bransch som haft det tuffast i stadskärnan är kommersiell service, och försäljning av dagligvaror har haft bäst utveckling under 2020. Läs mer om hur Kristinehamns cityindex ser ut här.

Näringsliv och arbete

Frågor och svar

Det finns många områden där kommunen gör så frekventa inköp att det skulle vara orimligt att upphandla inför varje enskilt inköp. Exempel på sådana avtalsområden är kontorsmaterial, livsmedel och möbler.

Ramavtal innebär att leverantör och kommun genom offentlig upphandling kommer fram till vilka avtalsvillkor som gäller under avtalsperioden (ofta tre, fyra år). Under den tiden är kommunen bunden till att handla från den eller de som har vunnit upphandlingen.

De fasta villkoren i ett ramavtal kan handla om modeller för prissättning, leveranstider, rutiner vid garanti och reklamation, beställningsmöjligheter, utveckling av elektronisk handel, e-faktura, tillhandahållande av statistik osv.

Undrar du vad du som leverantör bör tänka på inför upphandlingar? Bra tips finns på Upphandlingsmyndighetens hemsida

Ja, det är jätteviktigt att ställa frågor under anbudstiden om du upplever att något är oklart med upphandlingen, de olika upphandlingsdokumenten eller de krav som vi ställt. Hellre en fråga för mycket än en för lite!

Information som kommer in under anbudstiden delges registrerade anbudsgivare via Visma Tendsign. Det kan vara frågor från andra anbudsgivare, eventuella kompletteringar och andra uppgifter om upphandlingen. Observera att det inte syns vilken leverantör som ställt vilken fråga. Sista dag för att ställa frågor står i förfrågningsunderlaget. Kommunen svarar senast 6 dagar före anbudstidens utgång.

Du måste registrera dig i Visma Tendsign för att kunna hämta aktuella upphandlingar, ställa frågor och ta del av eventuella inkomna frågor och svar och kompletteringar samt lämna anbud.