Näringsliv och arbete
Aktuellt
Nominera Årets bemötare
Vet du en person som jobbar på Kristinehamns kommun som under det senaste året varit speciellt hjälpsam och tillmötesgående mot dig eller någon du har nära? Kanske en lärare eller en medarbetare inom vården som alltid gör det där lilla extra? Kanske en tjänsteperson som hanterat ett ärende du haft med kommunen på ett särskilt proffsigt sätt? Då kan du som medborgare nominera den personen till Årets bemötare på Kristinehamns kommun.
Kommun och politik
Lyckad yrkesmässa för mellan- och högstadieelever
Under fredagen gick Kristinehamns kommuns första yrkesmässa av stapeln på Kristinehamn Innovation park. Drygt 500 elever och lärare i årskurs 6 och 8 bjöds in till en dag fylld av inspirerande möten och roliga aktiviteter.
Utbildning och barnomsorg
Resultat för företagsklimatet 2024
Kristinehamn deltar årligen i Svenskt näringslivs enkät kring företagsklimatet. Här kan du ta del av resultatet för 2024.
Näringsliv och arbete
Frågor och svar
Det finns många områden där kommunen gör så frekventa inköp att det skulle vara orimligt att upphandla inför varje enskilt inköp. Exempel på sådana avtalsområden är kontorsmaterial, livsmedel och möbler.
Ramavtal innebär att leverantör och kommun genom offentlig upphandling kommer fram till vilka avtalsvillkor som gäller under avtalsperioden (ofta tre, fyra år). Under den tiden är kommunen bunden till att handla från den eller de som har vunnit upphandlingen.
De fasta villkoren i ett ramavtal kan handla om modeller för prissättning, leveranstider, rutiner vid garanti och reklamation, beställningsmöjligheter, utveckling av elektronisk handel, e-faktura, tillhandahållande av statistik osv.
Undrar du vad du som leverantör bör tänka på inför upphandlingar? Bra tips finns på Upphandlingsmyndighetens hemsida
Ja, det är jätteviktigt att ställa frågor under anbudstiden om du upplever att något är oklart med upphandlingen, de olika upphandlingsdokumenten eller de krav som vi ställt. Hellre en fråga för mycket än en för lite!
Information som kommer in under anbudstiden delges registrerade anbudsgivare via Visma Tendsign. Det kan vara frågor från andra anbudsgivare, eventuella kompletteringar och andra uppgifter om upphandlingen. Observera att det inte syns vilken leverantör som ställt vilken fråga. Sista dag för att ställa frågor står i förfrågningsunderlaget. Kommunen svarar senast 6 dagar före anbudstidens utgång.
Du måste registrera dig i Visma Tendsign för att kunna hämta aktuella upphandlingar, ställa frågor och ta del av eventuella inkomna frågor och svar och kompletteringar samt lämna anbud.