Till innehållet

Abonnemang, priser och kundinformation

Hur mycket du som abonnent ska betala för vatten och avlopp (VA) i kommunen beslutas av kommunfullmäktige. Avgifterna är uppdelade i två delar,  anslutningsavgifter och brukningsavgifter.

Det du betalar för vatten och avlopp motsvarar de kostnader kommunen har. VA Verksamheten finansieras nämligen med avgifter och inte med skatter. Hur stor taxan och avgifterna blir beslutas av kommunfullmätige. Mer information om vad det kostar hittar du längre ner på sidan.

Du hittar den fullständiga VA-taxan för Kristinehamns kommun under Taxor och avgifter


Film av Svenskt Vatten. 

För att få ansluta din fastighet till det kommunala vatten- och avloppsnätet måste du betala en anläggningsavgift. Avgiften är en engångsavgift som du även måste betala om du bygger ut så att antalet lägenheter eller ruttoarea (BTA) ökar. Anläggningsavgiften tas ut när en fastighet ansluter sig till det kommunala VA-nätet. Det du betalar används till att producera dricksvatten, underhålla och förnya ledningsnätet, rena avloppsvatten samt ta hand om dagvatten från fastigheter och gator.

Hur stor avgiften är beror på:

  • hur stor fastigheten är
  • antalet typ av anslutningar (spillvatten, dricksvatten och dagvatten)
  • antalet lägenheter (flerbostadshus).

 

Anläggningsavgiften gäller både för bebyggda och obebyggda fastigheter inom verksamhetsområdet för vatten- och avlopp Verksamhetsområdet är det området där kommunen är ansvarig för vatten- och avlopp..

Tänk på att om du gör förändringar på din fastighet som gör att du behöver en ny anslutning, så kan du behöva betala ytterligare anläggningsavgifter. 

Prisexempel för villa och flerbostadshus 2025

Här kan du se exempel på vad det kostar att ansluta till kommunalt vatten och avlopp enligt den VA-taxa som gäller nu. Avgiften gäller bostadsfastigheter som ligger inom det så kallade verksamhetsområdet för vatten och avlopp, alltså där man har kommunalt VA. 

Exempel för enbostadshus

Typhus A: Friliggande enbostadshus med tomtyta på 800 kvadratmeter, ansluten till vatten, spillvatten och dagvatten. Alla priser är inklusive moms. 

Typ

Pris

Servisavgift för vatten, spillvatten och dagvatten

56 043 kr

   

Förbindelsepunkt för vatten, spillvatten och dagvatten

40 031 kr

   

Tomtyta 800 kvadratmeter

20 000 kr

   

Lägenhetsavgift

20 014 kr

   

Summa inklusive moms

136 088 kr

 

Exempel för flerbostadshus/hyreshus

Typhus B: Flerbostadshus med 15 lägenheter och tomtyta på 800 kvadratmeter, ansluten till vatten, spillvatten och dagvatten. Alla priser är inklusive moms.

Typ

Pris

Servisavgift för vatten, spillvatten och dagvatten5

    56 043 kr

   

Förbindelsepunkt för vatten, spillvatten och dagvatten

    40 031 kr

   

Tomtyta 800 kvadratmeter

    20 000 kr

   

Lägenhetsavgift

   300 210 kr

   

Summa inklusive moms

  416 284 kr  

När anläggningsavgiften är betald finns det möjlighet att koppla fastigheten till det kommunala ledningsnätet. Alla som har den möjligheten är "abonnenter" och måste därför betala brukningsavgift. Avgiften betalas även om kommunalt vatten inte är påsläppt i bostaden. Brukningsavgiften, det vill säga själva vattenavgiften, består av en fast och en rörlig kostnad.

Den fasta kostnaden speglar fastighetens nytta av VA-anslutningen och täcker kostnaderna för bland annat administration och underhåll av det kommunala ledningsnätet.

Den rörliga kostnaden mäts i kubikmeter levererat dricksvatten och täcker kostnaderna för dricksvattenproduktion och avloppsvattenrening. Spillvattenmängden som lämnar en fastighet beräknas i princip vara lika stor som den dricksvattenmängden som tillförs en fastighet.

Hur mycket du förbrukar får vi information om via vattenmätaren som du själv läser av minst en gång per år. Avgiften räknas per kubikmeter levererat vatten.

Avgiften går till att producera och leverera dricksvatten, ta hand om och rena avloppsvatten och dagvatten. Dessutom använder vi avgifterna till att anlägga, underhålla och byta ut ledningar och all utrustning som tillhör det allmänna ledningsnätet.

Dagvattenavgiften som våra kunder betalar anväds till att ta hand om regn- och smältvatten genom den allmänna dagvattenanläggningen i kommunen. 

En stor del av Sveriges kommuner tar ut dagvattenavgifter via VA-taxan. Avgifterna används till att täcka kommunens kostnader för att leda och eventuellt rena regn- smält- och dräneringsvatten från allmänna platser och fastigheter. Idag kräver Lagen om allmänna vattentjänster att en kommun ska dela upp sina kostnader för vatten, spillvatten och dagvatten.

Vem betalar dagvattenavgift?

Den som  äger en fastighet som ligger inom verksamhetsområde för dagvatten betalar brukningsavgift för omhändertagande av dagvatten. I de fall en icke tidigare ansluten fastighet ansluts till den allmänna dagvattenanläggningen så betalar fastighetsägaren även anläggningsavgift, som är en engångsavgift.

Två olika dagvattenavgifter

Det finns två olika verksamhetsområden för dagvatten: Dagvatten gata och Dagvatten fastighet. Flertalet fastigheter ligger inom både dessa verksamhetsomården och betalar därför avgift för båda tjänsterna.

Dagvatten gata

Dagvatten gata är en avgift som betalas ut för att finasiera bortledning av dagvatten från gator, torg och parker i ett bebyggelseområde. Avgiften betalas av alla som äger en fastighet som är belägen inom verksamhetsområde för dagvatten gata.

Tjänsten dagvatten gata är till kollektiv nytta för bebyggelseområdet som helhet, så att du ska komma torrskodd till din fastighet. Dagvatten gata förutsätter inte något individuellt behov hos enskilda fastigheter, och innebär inte heller att det måste finnas dagvattenledningar, diken eller brunnar i fastighetens omedelbara närhet. 

På de flesta platser i kommunen där det finns dagvattenlösningar har verksamhetsområden för dagvatten gata oftast betydligt större utbredning än verksamhetsområden för dagvatten fastighet.

Dagvatten fastighet

Avgift för dagvatten fastighet betalas av alla fastighetsägare inom ett verksamhetsområde där dagvattnet från fastigheten tas omhand av kommunens allmänna dagvattenlösningar.

Dagvatten fastighet innebär att dag- eller dräneringsvatten från en fastighet leds till dagvattensystemet. Det sker nästan alltid via en dagvattenanslutning (dagvattenservis), men det kan också finnas andra anordningar än ledningar för bortledande av dagvatten. Exempel på detta är diken eller ytavrinning.

Dagvatten ska inte ledas till spillvattenledningarna

Dag- och dränvatten får endast ledas till ledningar som är avsedda för ändamålet. Det betyder att det inte är tillåtet att leda dagvatten från din fastighet via dina spillvattenledningar till det allmänna avloppsnätet. Åtgärder för bortkoppling av otillåten avledning av dagvatten ska bekostas av fastighetsägaren.

Bestämmelser för hur det allmänna ledningsnätet får användas finns i Allmänna bestämmelser för användande av Kristinehamns kommuns allmänna vatten-, spill- och dagvattenanläggning (ABVA).

Läs mer i dokumentet Allmänna bestämmelser för användandet av Kristinehamns kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA). 

Överbelastade avloppsledningar

Det finns många fastigheter inom Kristinehamns kommun som fortfarande leder dagvattnet till spillvattenledningarna eftersom det historiskt sett har tillåtits. När dagvatten leds från fastigheter till spillvattenledningarna ökar belastningen på avloppsnätet, som inte har kapacitet att ta hand om både spill- och dagvatten från fastigheterna. Den ökade belastningen kan resultera i bräddning, vilket betyder att avloppsnätet svämmar över. En konsekvens av bräddningen kan vara att spillvatten från fastigheterna därför hamnar på gatorna vid exempelvis skyfall eller ihållande regn.

 

Ägarbytet är viktigt för att fakturan ska skickas till rätt person

Vi får inte information om försäljning av fastigheter från något register, därför är det viktigt att du som säljare anmäler ägarbytet.

När den nya ägaren registreats övergår betalningsansvaret för vatten- avlopps- och avfallstjänsterna till denna. Fram till dess att ägarbytet anmäls är säljaren betalningsansvarig.

Ägarbyte och flyttanmälan av både vatten och avfall gör du på samma blankett. Den nya ägaren tar över de abonnemna gdu har och kan ändra dem efter att ägarbytet skett.

Om du ska bygga nytt hus så kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ditt abonnemang.

Du ansöker om ett vatten- och avloppsabonnemang genom att skicka in en servisanmälan.

Vanliga frågor och svar

Här finns det vanligt förekommande frågor och svar om vatten och avlopp. Om du inte får svar på din fråga så kontakta oss, se kontaktuppgifter längst ner på sidan. 

I hela kommunen har vi mjukt vatten. Läs mer på sidan Vattenkvalitet och hårdhetsgrad. Bra att veta är att mjukt vatten inte kräver lika mycket tvättmedel som hårt. 

När vattentrycket i ledningarna ändras kan avlagringar lossna. Detta kan ske exempelvis om vi har utfört reparationsarbete i närheten av dig, eller att man gjort stora eller hastiga uttag av vatten från exempelvis en brandpost. Det bruna kommer från järnet som finns i vattenledningarna och beläggningen av järn-/rostflagor i ledningarna lossnar när et sker en tryckförändring eller hastiga vattenströmmar. 

Om vattnet är missfärgat är det för det mesta ofarligt att förtära, men man bör dock inte tvätta kläderna i det, då det kan missfärgas svagt. Tänk på att spola med kallvatten för att undvika missfärgat vatten i varmvattenberedaren. Slå på alla kranar och låt vattnet rinna tills det blir helt klart igen. Om det fortfarande skulle vara missfärgat efter att du spolat kan du kontakta oss.

Det har kommit in luft i dricksvattenledningen. Detta kan förekomma särskilt vintertid då luftbubblor bildas i vattnet. Vattnet är ofarligt att dricka. Sätt på alla kranar och låt vattnet rinna ett tag så det blir klart igen. 

Om det är en vattenläcka i ditt område ska du stänga av tvättmaskinen. Vänta någon timma och provspola sedan i en kran cirka 5 minuter. Om det kommer rent vatten kan du starta tvättmaskinen.

Detta kan bero på två saker. Antingen är det läckage i anslutningen eller så har det bildats kondens på vattenmätaren på grund av att vattnet är kallt medan omgivande luft är varm. Om du märker att det droppar från vattenmätaren, kontakta oss. 

Ja, det ska vara så. Vattnet gör att räkneverket fungerar som det ska.

Spillvatten är det vatten som vi använder i våra hus för att till exempel diska och duscha, medan dagvatten är regn- och smältvatten. Avloppsvatten är ett samlingsnamn för dessa båda. Ibland samlas spill- och dagvatten upp i ett gemensamt avloppsnät, men vi arbetar kontinuerligt med att byta ut gamla ledningar och separera dom, för att vidare ställa krav på att ni som fastighetsägare även kopplar er rätt enligt ställda krav. 

Om du misstänker att stoppet är inne på din fastighet kan du först kan du testa med sugkopp och rensband tillsammans med hett vatten. Om det inte fungerar kan du ta kontakt med en rörmokare eller slamsugningsföretag. 

Om du har kommunalt vatten och avlopp och misstänker att stoppet är på den kommunala ledningen kontaktar oss på Kristinehamns kommun. 

Vid felanmälan efter kontorstid eller helg kan du kontakta vår jourtelefon, 0550-636 00.

120-150 kubikmeter per år är vanligt för två vuxna och två barn. Variationen är mellan 50-220 kubikmeter per år beroende på hushållets storlek och vanor.

Om du tittar på din vattenmätare när du inte använder vatten, så ska ingen av visarna röra sig.

På Kristinehamns kommun använder vi oss av Everbridge webbaserade varningstjänst för att vid behov skicka ut mass-sms till invånare i Kristinehamn. All lagring av data sker i Sverige. Tjänsten används för att snabbt nå ut med korta meddelanden och information till mottagarna vid driftstörningar. Meddelande skickas som sms eller talmeddelande till personer som har telefon (fast eller mobil) registrerad på en adress inom valt geografiskt område. 

Säkra att du får utskick genom att registrera ditt telefonnummer

Har du inte fått något sms trots att du varit beröd av en driftstörning beror det förmodlingen på att ditt nummer inte finns registrerat på din fastighet. Via länken nedan kan du själv lägga in ditt telefonnummer på din fastighet. Du får då information nästa gång det inträffar något som genererar ett utskick i ditt område.

 

https://resident.everbridge.eu/index?o=AAAAAjn5d

 

 

Kontaktuppgifter

Vatten & Avfall - Telefontid 9.30-12.00 Måndag-fredag
vattenavfall@kristinehamn.se

0550-880 00

Fakturafrågor? Kontakta
ekonomiavdelningen@kristinehamn.se

0550-880 43

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka".