Personuppgifter – så behandlar vi dem
Vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Därför är det viktigt för oss att informera om hur vi hanterar dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vad som gäller.
När du kontaktar Kristinehamns kommun i olika ärenden, till exempel via e-post, när du ansöker om förskoleplats eller bygglov med hjälp av en e-tjänst, beställer informationsmaterial eller lämnar en synpunkt, lagras dina personuppgifter hos oss i olika databaser eller register. Personuppgifterna behövs för att våra tjänster ska fungera och vi ska kunna handlägga ditt ärende.
Från och med den 25 maj 2018 gäller en ny dataskyddslagstiftning (GDPR, General Data Protection Regulation) i Sverige och resten av EU. Lagstiftningen ersätter personuppgiftslagen och är till för att skydda enskildas personliga integritet.
Ändamål med behandlingen
Personuppgifterna används som underlag för ärendehandläggning, administration, tillsyn, fakturering och framtagande av statistik. Det är också nödvändigt för att den svenska offentlighetsprincipen fullt ska kunna fylla sin funktion.
Rättslig grund för lagring av personlig data
Vi behandlar bara dina personuppgifter om det finns stöd i dataskyddsförordningen (GDPR) eller annan lagstiftning. Följande lagliga grunder stödjer sig kommunen på för att behandla dina personuppgifter:,
- Myndighetsutövning (ex. bygglov eller ekonomiskt bistånd)
- Avtalssituation (ex. anställningsavtal, avtal med kund)
- Rättslig förpliktelse (ex. bokföringsskyldighet, offentlighet- och sekretesslagstiftning)
- Allmänt intresse (ex. forskning, statistik, arkiv)
- Intresseavvägning (ex. kameraövervakning)
- Samtycke (ex. vid publicering av personuppgifter på webb och sociala medier).
Du har rätt att få information om vilken rättslig grund som gäller vid behandling av just dina personuppgifter.
Vem är ansvarig för dina personuppgifter?
Det är den nämnd som handlägger ditt ärende som har ansvar för att dina personuppgifter behandlas korrekt. I Kristinehamns kommun finns följande nämnder:
Adressen till respektive nämnd är:
Kristinehamns kommun
Namnet på nämnden ifråga
68184 Kristinehamn
Du kan också kontakta nämnden via kommunens telefonväxel 0550-880 00
Dina rättigheter
Om du anser att personuppgifter om dig är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas. Du har också rätt att återkalla ett samtycke och rätt att klaga till tillsynsmyndigheten Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas felaktigt.
Du har också rätt att en gång per kalenderår utan kostnad få information om vilka av dina personuppgifter som behandlas (registerutdrag). En begäran om registerutdrag kan göras via våra e-tjänster. Länken hittar du nedan:
Du kan även kontakta kommunens dataskyddsombud e-post: dataskyddsombud@kristinehamn.se eller via kommunens telefonväxel 0550-880 00.
Hur vi delar personuppgifter med andra
Personuppgifterna kan komma att lämnas ut till andra myndigheter till exempel i samband med överklagande av beslut. Uppgifter som är allmänna och offentliga kan komma att lämnas ut i enlighet med tryckfrihetsförordningens och offentlighets- och sekretesslagens regler om utlämnande av allmänna handlingar.
För att vi ska kunna utföra våra uppdrag kan vi behöva dela och samköra dina personuppgifter med andra företag. När vi delar dina uppgifter med någon annan har vi avtal och rutiner hur det ska gå till för att skydda dina personuppgifter.
Våra sociala medier
Om du kontaktar oss på våra sociala medier, till exempel Facebook eller Instagram överförs informationen och personuppgifterna alltid till tredje part (företaget eller organisationen som driver det sociala mediet). För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.
Kontaktuppgifter
dataskyddsombud@kristinehamn.se