Skolutredning 2025
I takt med en minskande befolkning och därmed färre elever, står Kristinehamns kommun inför stora utmaningar med att organisera framtidens skola.
Att det blir färre barn, leder till förändrade behov och förutsättningar för skolans organisation. Denna förändring behöver hanteras på ett klokt sätt, så att kommunen kan säkerställa en skola med hög kvalitet och likvärdig utbildning, samtidigt som våra resurser används effektivt.
För att möta framtidens utmaningar genomförs under 2025 en omfattande skolutredning, som tar sin utgångspunkt i en modell SKR (Sveriges kommuner och regioner) tagit fram för medborgardialog i komplexa frågor.
Nu börjar vi samla in era perspektiv
Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?
Det är den centrala frågan i Skolutredning 2025 – och nu påbörjas intervjuerna.
Kristinehamns kommun står inför viktiga vägval när det gäller grundskolans framtid. Med ett minskande elevunderlag och stora renoveringsbehov i flera skolor behöver skolorganisationen ses över för att möta framtidens behov på ett hållbart sätt. Därför genomförs under 2025 en skolutredning, som tar sin utgångspunkt i en modell som SKR (Sveriges kommuner och regioner) tagit fram för medborgardialog i komplexa frågor. Under början av maj påbörjas intervjuer med elever, vårdnadshavare, skolpersonal och andra berörda grupper.
Intresseanmälan – tack för ert engagemang!
Vi vill rikta ett stort tack till alla som anmält intresse för att delta i intervjuerna. Vi arbetar med ett löpande urval utifrån de intresseanmälningar som kommit in. Syftet är att få en så bred representation som möjligt från olika perspektiv och även från olika geografiska områden i kommunen. I faktarutan längre ned på sidan kan du läsa mer om intervjuerna.
Håll dig uppdaterad
På den här sidan kommer vi löpande att uppdatera med information om:
- Hur du kan bidra med dina synpunkter
- Tidplan och viktiga milstolpar i utredningen
- Sammanställningar av perspektiv när vi genomfört intervjuerna