Frågor och svar
Här hittar du svar på vanliga frågor om godmanskap och uppdraget som god man. Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta Överförmyndarnämnden.
Vilka av huvudmannens papper måste du spara och hur länge?
Under pågående uppdrag
Under ett pågående uppdrag behöver du spara handlingar som kvitton, kvittenser och fakturor som kan styrka vad du gjort i uppdraget. Behov av det uppkommer främst vid vår granskning av din redovisning, men underlagen kan också komma till användning i andra situationer. Kontoutdrag går oftast att få ut via internetbanken och behöver inte sparas i pappersform efter att du skickat in din redovisning till oss för perioden i fråga.
De regler som finns i till exempel bokföringslagen om gallring av handlingar i företag gäller inte för ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Vår instruktion till dig som ställföreträdare är att du ska spara alla handlingar så länge ditt uppdrag pågår och sedan i ytterligare tre år. Vi kan inte ge dig instruktioner om hur du kan gallra handlingar.
Tänk på att du ska förvara dina handlingar, även information i din dator på ett sätt så att inte någon annan kan få del av uppgifter som rör din huvudman.
Efter avslutat uppdrag
Uppgifter att lämna till din efterträdare eller dödsboet
För att din efterträdare ska kunna ta över uppdraget på ett bra sätt behöver du lämna över vissa handlingar och uppgifter. Det rör sig bland annat om obetalda räkningar, kontaktuppgifter till olika myndighetspersoner, kontaktuppgifter till anhöriga samt uppgifter om huvudmannens banker och kontonummer. Lämna inte över eventuell bankdosa, den ska du istället lämna in på banken.
Handlingar som du ska spara
När ditt uppdrag upphör på grund av byte eller upphör helt genom tingsrättsbeslut eller dödsfall ska du spara samtliga handlingar som rör din tid som ställföreträdare i tre år. Anledningen till det är att den nye ställföreträdaren, huvudmannen eller huvudmannens dödsbo har en klanderrätt på tre år från det att rätt person har tagit emot dina redovisningshandlingar.
Klanderrätten betyder att mottagaren av redovisningshandlingarna har rätt att föra en skadeståndstalan mot dig i tingsrätten. Denna rätt gäller under tre år och kan användas om mottagaren tycker att du som ställföreträdare har orsakat huvudmannen ekonomisk skada. Du har en laglig skyldighet att på begäran visa alla de handlingar som rör ditt uppdrag för mottagaren när han eller hon granskar redovisningshandlingarna.
När de tre åren har gått ska du lämna över de sparade handlingarna till huvudmannen, nya ställföreträdaren eller dödsboet. Om de inte vill ha handlingarna ska de makuleras av dig, det vill säga strimlas eller slängas på ett sätt så att handlingarna inte kan hamna i orätta händer. Att slänga handlingarna i vanlig pappersåtervinning eller papperskorg är därför inte en korrekt hantering.
I början av uppdraget uppkommer ofta frågor om hur huvudmannens konton ska hanteras och hur huvudmannen ska få sina mat- och fickpengar. Hur ska du göra? Nedan kommer lite olika exempel på upplägg.
Vi rekommenderar dig att se till att det finns tre stycken olika kontotyper i huvudmannens namn:
- ställföreträdarkonto, det vill säga transaktionskontot
- huvudmannens fickpengskonto
- ett sparkonto.
Alla konton utom ställföreträdarkontot ska vara överförmyndarspärrade. Överförmyndarspärren gäller gentemot dig som ställföreträdare. Observera att alla konton ska stå i huvudmannens namn. Om banken inte kan överförmyndarspärra ett konto dit det kopplats ett kort ska du be banken att lägga in en notering om att huvudmannen ensam disponerar kontot.
Det vi i första hand rekommenderar är att du ger din huvudman fickpengar genom överföring till hans eller hennes fickpengskonto. Men ibland är det inte möjligt för en huvudman att hantera ett kort. Då får du hitta andra sätt att lämna fickpengar.
Här redogör vi för de vanligaste tre sätten att ge huvudmannen fickpengar på och vad som gäller då.
Huvudmannens konto – fickpengkonto - överföring till huvudmannen
För att din huvudman ska ha pengar att röra sig med kan du föra över fick- och matpengar till ett konto som han eller hon ensam disponerar. Till detta konto kan du knyta ett bankomatkort som huvudmannen använder. Förutsättningen för bankomatkort är att huvudmannen klarar att hantera ett sådant. Om inte, är det lämpligare att du ger huvudmannen kontanter mot kvittens.
Fickpengskontot ska vara försett med överförmyndarspärr. Om banken inte kan överförmyndarspärra ett konto dit det kopplats ett kort ska du be banken att lägga in en notering om att huvudmannen ensam disponerar kontot.
Glöm inte att ta med ditt registerutdrag och giltig legitimation till banken.
Kontanter till huvudman eller personal
Om din huvudman inte kan hantera ett kort och kod är det lämpligare att du ger huvudmannen kontanter mot kvittens.
Om huvudmannen bor på ett boende som kan ta hand om kontanterna, ska personal på boendet alltid kvittera de pengar du lämnar över. Boendet har också en skyldighet att föra kassabok.
Du har en skyldighet att regelbundet stämma av att kvitton för inköp finns och att utgifterna verkar rimliga utifrån din huvudmans behov och önskemål.
Huvudmannens konto - personal har hand om kortet
Vissa boenden vill inte hantera kontanter. Om huvudmannen inte kan hantera ett kort kan det uppstå problem. Ibland kan du lösa det genom att det kort som finns kopplat till huvudmannens fickpengskonto hanteras av personal, exempelvis genom att personalen och huvudmannen tillsammans handlar med kortet.
Det är i dessa fall extra viktigt att transaktionerna kontrolleras och att personalen ger dig alla kvitton. Det bör aldrig finnas mer än några få tusenlappar på kontot i fråga. Personalen ska också i detta fall föra kassabok.
Vad är BankID?
BankID är en elektronisk legitimation och är att likställa med ett ID-kort eller körkort. Eftersom det är olagligt att utge sig för att vara en annan person kan inte du som god man eller förvaltare använda din huvudmans BankID.
Digital brevlåda
Alla myndighetsbrevlådor är kopplade till individens personnummer och inloggning sker med BankID. Därför kan du som ställföreträdare inte få din huvudmans myndighetspost till din egen digitala brevlåda.
Förvaltarskap
Är du förvaltare med uppdrag som omfattar att bevaka rätt och förvalta egendom kan din huvudman inte ha ett eget BankID. Det är för att huvudmannen inte ska kunna ingå avtal eller röra alla sina konton via internetbank. Det kan finnas alternativa lösningar för en begränsad dispositionsrätt, fråga på din huvudmans bank.
Beställningar
För vissa tjänster och varor kan det krävas att man legitimerar sig med BankID. Om du som ställföreträdare ska göra en sån beställning måste du legitimera dig med ditt eget BankID. Se till att fakturan står i huvudmannens namn och att leveransadressen blir huvudmannnens. Det är viktigt att du sparar underlag som visar att inköpet gjorts till huvudmannen så att du kan redovisa det till oss.
Gör du inköp åt din huvudman med ditt eget BankID är det viktigt att du bara beställer saker som ska till din huvudman vid beställningstillfället. På detta sätt undviker du sammanblandning av din och huvudmannens ekonomi och förenklar för oss att granska att det inköpta har kommit huvudmannen tillgodo.
Vård
När det gäller bokning av besök och provtagning kan du inte använda ditt eget BankID. Ring 1177 för att få svar på hur du kan ordna dessa saker utan BankID.
God man eller förvaltare - avsluta uppdrag (entledigande)
Om du inte längre vill fortsätta ditt uppdrag kan du begära dig entledigad. Din begäran om entledigande ska vara skriftlig och undertecknad av dig. Använd gärna vår e-tjänst (länk)
Du kan inte bli omedelbart entledigad. Du har alltid en skyldighet att fortsätta att utföra uppdraget tills vi har hunnit förordna en ny god man eller förvaltare för din huvudman. I de fall där det blir aktuell med upphörande gäller att du fortsätter att utföra uppdraget tills dess att uppdraget upphört genom ett beslut i tingsrätten.
Om du anser att huvudmannen inte längre behöver någon hjälp av en god man kan du ansöka om upphörande av godmanskapet direkt till tingsrätten.
Om huvudmannen avlider upphör godmanskapet eller förvaltarskapet omedelbart. Det betyder att du som god man eller förvaltare inte längre får göra något som rör din tidigare huvudman.
När uppdraget upphör genom dödsfall är du skyldig att inom en månad lämna in en sluträkning till oss.
Har du något som tillhör den avlidna huvudmannen hos dig, ska du genast lämna över detta till huvudmannens dödsbo eller kommunens dödsboutredare.
Du behöver spara handlingarna avseende huvudmannen i tre år.
Särskild postadress
För att kunna försäkra dig om att ingen viktig post för huvudmannen försvinner eller inte når dig i tid, rekommenderar vi dig att anmäla särskild postadress hos Skatteverket. Gör ingen adressändring eftersom huvudmannen ska vara folkbokförd på den adress där han eller hon bor. Gör heller ingen eftersändning av huvudmannens post.
Blankett för anmälan av särskild postadress finns på Skatteverkets hemsida. Blanketten heter (SKV7844).
Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till bostadsadressen i folkbokföringen och påverkar inte huvudmannens folkbokföringsadress.
Den särskilda postadressen används av de myndigheter och företag som uppdaterar sina register mot folkbokföringen. Det gäller exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmäteriet, Transportstyrelsen med bil- körkorts- och felparkeringsregister, Centrala Studiestödsnämnden, Pensionsmyndigheten, kommuner och regioner.
Du måste själv meddela övriga myndigheter och företag. Vanliga brev går fortfarande till huvudmannens vistelseadress. Vid godmanskap måste huvudmannen om möjligt godkänna att du anmäler särskild postadress. Vid förvaltarskap krävs inget samtycke från huvudmannen. Skatteverket har bedömt att en huvudman som har en förvaltare inte heller kan göra en flyttanmälan själv.
Du kan inte få huvudmannens post till Kivra
Den särskilda postadress som du registrerar hos Skatteverket kopplas till huvudmannens personnummer och folkbokföringsuppgifter.
Kivra är en tjänst där du kan få din egen myndighetspost digitalt. Den är kopplad till ditt personnummer och inloggning sker med ditt Bank-ID. Det är just för att Kivra är kopplat till ditt eget personnummer som det inte går att få huvudmannens myndighetspost till ett Kivra som du kan logga in på.
Ansvarsförsäkring
Det är din huvudman, inte kommunen, som anses vara din arbetsgivare eller uppdragsgivare. Du omfattas därför inte av de ansvarsförsäkringar för anställda som kommunerna har tecknat. I regel täcks inte heller en uppkommen ersättningssituation med anledning av ett uppdrag av ansvarsdelen i vanliga hemförsäkringar.
Det kan vara värt att överväga om du ska teckna en separat ansvarsförsäkring med anledning av ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Det finns flera försäkringsbolag och några godmansföreningar som erbjuder sådana försäkringar. Vi får inte rekommendera något särskilt företag och måste därför hänvisa dig till att söka fram mer information själv.
Om din huvudman flyttar ska du anmäla den nya folkbokföringsadressen till oss på Överförmyndarkansliet. Du blir inte automatiskt entledigad i ditt uppdrag för att huvudmannen flyttar till en annan kommun men anser du att det är för långt avstånd mellan er så kan du begära dig entledigad. Det gör du hos överförmyndaren i den kommun din huvudman folkbokfört sig. Observera att du kvarstår som god man eller förvaltare tills en ny ställföreträdare har blivit utsedd och ett beslut om byte har fattats.
Det är viktigt att de delar som ingår i uppdraget utförs av dig som god man eller förvaltare då det är du som är redovisnings- och upplysningsskyldig gentemot Överförmyndarnämnden. Ibland överensstämmer inte godmanskapet eller förvaltarskapet med huvudmannens behov. Då kan uppdraget behöva ändra omfattning gällande delarna bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Likaså om en anhörig eller huvudmannen önskar själv sköta någon del så bör du ansöka om att det tas bort från ditt uppdrag.
När delar av uppdraget behöva läggas till eller tas bort heter det att jämka uppdraget. Du som är god man eller förvaltare ska ansöka till tingsrätten om jämkning av uppdraget när du ser att det behövs.
Det är bra om du berättar för dina anhöriga att du är utsedd som god man eller förvaltare.
Skulle en god man eller förvaltare avlida ska dödsbodelägarna anmäla dödsfallet till Överförmyndarkansliet. Så snart som möjligt ska en ny ställföreträdare utses så att huvudmannen får den hjälp hen har rätt till och inte lider någon rättsförlust.
Det är den avlidne ställföreträdarens dödsbo som ska redovisa förvaltningen av uppdraget. Det betyder att dödsboet ska upprätta en sluträkning.
Beslut om arvode och ersättning fattas alltid av överförmyndarnämnden.Vi beslutar både om arvodets och kostnadsersättningens storlek och vem som ska betala. Det sker efter att vi granskat klart din redovisning. När vi avgör arvodets storlek utgår vi från ditt uppdrags omfattning och innehållet i årsräkningen och din redogörelse.
Vi följer i huvudsak Sveriges kommuner och regioners riktlinjer för fastställande av arvode och ersättning. De består av olika arvodesnivåer för ekonomisk förvaltning och personlig omvårdnad. Arvodet grundas på viss procent av gällande prisbasbelopp.
Du får som ställföreträdare aldrig själv bestämma hur stort arvodet ska vara eller ta ut det på förhand.
Arvodet betalas som huvudregel av huvudmannen
En förutsättning för att huvudmannen ska betala ditt arvode är att hans eller hennes tillgångar överstiger två prisbasbelopp eller att inkomsten före avdrag för skatt överstiger 2,65 prisbasbelopp. I annat fall betalar kommunen arvodet. Om huvudmannen till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den del som överstiger tas i anspråk för arvodet. Kommunen betalar resterande del. Om särskilda skäl finns kan undantag från huvudregeln göras.
Utöver vanliga godmansuppdrag som är tänkta att vara tills vidare finns också andra sorters uppdrag som är mer tidsbegränsade i sin karaktär.
God man för specifik rättshandling
I vissa fall får en person hjälp av anhöriga utan att godmanskap är nödvändigt. Ibland kan det dock uppstå en situation där de inte kan hjälpa personen på detta sätt. Den situationen uppkommer när personen inte längre förstår att ta ställning själv till sina angelägenheter.
I dessa fall kan det behövas en god man för att genomföra en särskild rättshandling. Det kan handla om att sälja en bostad eller att bevaka personens intressen i ett dödsbo. När rättshandlingen är utförd och redovisad till oss kan uppdraget upphöra.
God man vid motstridiga intressen
Om du som god man eller förvaltare hamnar i en situation där du ska rättshandla med din huvudman uppstår en jävssituation. Dina egenintressen i rättshandlingen gör att du inte kan företräda din huvudman vid rättshandlingen. Vanliga situationer när detta kan uppstå är om du och din huvudman blir delägare i samma dödsbo eller om ni är delägare i samma fastighet och den ska säljas.
God man för bortavarande
Den här sortens godmanskap är allra vanligast i dödsbon.
Många gånger kan det i ett dödsbo vara känt att arvingar finns, men att kontaktuppgifter och ibland även namn saknas. I andra fall kan det vara troligt att det finns arvingar, men att kännedom saknas gällande antal eller om det överhuvudtaget finns några.
Då behöver en god man utses som bevakar dessa personers intressen i dödsboet. Utgångspunkten vid den fortsatta hanteringen av dödsboet är att dessa personer finns.
En god man eller förvaltare kan självklart åka på en semesterresa. Du kommer dock fortfarande att vara god man eller förvaltare under semestern, vilket innebär att det kan vara bra att förbereda vissa praktiska saker innan du åker bort. Underrätta huvudmannens anhöriga och professionella nätverk om din semester och hur man kan kontakta dig. Tillse att eventuella fickpengar finns att tillgå samt att huvudmannens räkningar kommer att betalas under tiden du är borta.
Om du planerar en längre semesterresa eller av annan orsak kommer att vara borta en längre tid bör du också överväga att begära dig entledigad från uppdraget.