Till innehållet

Resultat av servicemätning 2024

För tredje året i rad har vi deltagit i SKR:s årliga servicemätning och nu kan vi presentera årets resultat.

Vi ser att Kristinehamn ligger aningen högre än genomsnittsindex på alla deltagande kommuner även i år, men vi ser också att vi fått ett något sämre resultat än 2023. I diagrammet nedan visas servicemätningens resultat för Kristinehamn och ett totalsnitt för samtliga deltagande kommuner för år 2023 och 2024.

Jämförelse servicemätning i staplar.png

Mätningen möjliggör en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att säkra kvaliteten i den upplevda servicen. Vi kan även använda resultatet som hjälp att utveckla verksamheten utifrån invånarnas upplevelser och behov.

Deltagarna får svara på två frågor om sin upplevelse i sin senaste telefonkontakt med oss. Fler och fler kommuner deltar i mätningen, och även antalet inkomna svar som vi kan analysera har ökat. Du kan läsa mer om hur mätningen genomfördes i en tidigare nyhet på vår webb. 

Inkomna synpunkter 

Det fanns även utrymme för att lämna kommentarer i undersökningen, och vi fick både ris och ros av de som svarat. Här kommer ett urval av de synpunkter som vi fick in:

  • Fint mottagande på telefon, de lyssnar o återkopplar, suveränt
  • Jag är jättenöjd, fick besked direkt angående mitt ärende.
  • Fantastiskt hjälpsam och bra personal. Både i växeln och hemtjänsten, fått så himla fin hjälp.
  • Växelpersonal suveränt proffsig! Konstmuseets personal mycket trevliga!
  • Jag vill säga 1000 Tack för att vi fått en sån jättebra o trevlig IT-lots i kommunen. Han underlättar vardagen för många av oss lite äldre dom inte kan då mycket inom IT-världen.
  • Vänligt bemötande och kompetent personal på biblioteket!
  • Svårt att få tag på rätt person. Man kan få hålla på och ringa flera dagar ibland. När man väl får prata med någon så är bemötandet mycket bra!
  • Ni skulle ringa åter efter möte men ingen har ringt
  • Det borde vara lättare komma fram. De svarar snabbt i växel men att träffa rätt person kan vara knepigt.
  • På tok för många tryckval i växeln.
  • För det första svara i telefonen på telefontid. Lämnade meddelande i växeln att vederbörande skulle ringa mig. Men inte hört något på hela veckan. Mycket dåligt.
  • Svara i telefon eller utöka kontaktpersoner så möjligheten finns att svara för er.

– Jag vill passa på att tacka alla de som tog sig tiden att svara på enkäten! Det är väldigt värdefullt för oss att få ta del av era synpunkter, säger Tina Turesson, som varit ansvarig för mätningen.

Vi kommer att använda inkomna synpunkter från den här undersökningen som underlag för att höja nivån på servicen. Vi har redan gjort det lite enklare och smidigare genom att ta bort de flesta knapptrycken och menyvalen när man ringer oss.