Till innehållet
Tillbaka till listan

Enhetschef, Upphandlingsenheten

Vill du vara med och leda och utveckla kommunens strategiska arbete med upphandling och inköp? Vi söker nu en engagerad och resultatorienterad enhetschef till vår upphandlingsenhet. Här får du en central roll i att leda kommunens upphandlingsverksamhet och säkerställa att inköp sker effektivt, rättssäkert och hållbart. 
 
Upphandlingsenheten styr och vägleder kommunens verksamheter vid upphandlingar och inköp och tillser att rutiner och processer finns att följa. Lagen om offentlig upphandling (LOU) ska tillämpas vilket gör att den kommunala upphandlingsprocessen skiljer sig från inköp som sker i den privata sektorn. Enhetens arbete ska också bidra till att kommunen använder sina medel effektivt och ändamålsenligt. Enheten ska också vara med och skapa affärsmässiga, hållbara och innovativa lösningar samt stärka kommunens varumärke. 
Utöver att säkerställa lag- och processföljsamhet ska upphandlingsenheten bidra till att kommunens upphandlingar stödjer hållbar utveckling, innovationsfrämjande och lokal näringslivsutveckling i enlighet med kommunens upphandlingspolicy och strategiska mål. 
Vi har också ett samarbete med andra värmlandskommuner för att nå ökad effektivitet och besparingar. 
Organisatoriskt sorterar upphandlingssenheten under ekonomichefen och består i dagsläget av fem medarbetare.

Arbetsuppgifter

Som enhetschef ansvarar du för att leda, planera och utveckla enhetens verksamhet. Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar och arbetar nära både politisk ledning och verksamheter inom kommunen. 
Leda och utveckla upphandlingsenheten utifrån kommunens mål och riktlinjer 
Ansvara för strategiskt och operativt arbete inom upphandling och inköp 
Säkerställa att lagar och regler följs samt bidra till utvecklingen av hållbara upphandlingar 
Vara ett stöd till verksamheterna i upphandlingsfrågor 
Driva förbättringsarbete och utveckla enhetens arbetsmetoder 
Delta i det operativa upphandlingsarbetet

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 
 
Akademisk utbildning eller genomförd yrkeshögskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga 
God kunskap om LOU för att nyttja lagstiftningen som ett verktyg för god affärsmässighet 
Gedigen erfarenhet av arbete med offentlig upphandling 
Chefserfarenhet, gärna i motsvarande roll 
Erfarenhet av att jobba i upphandlingssystem 
 
Det är meriterande om du har: 
 
Dokumenterad erfarenhet av upphandling och inköpsarbete, inom både offentlig och privat sektor    
Arbetslivserfarenhet från offentligt styrd organisation 
Erfarenhet av implementering av e-handelssystem 
God kunskap om ekonomi 
Erfarenhet av IT-upphandling 
 
 
Personliga kompetenser: 
 
Som person behöver du vara en motiverande ledare som skapar engagemang och delaktighet och som förser andra med de befogenheter som krävs för att nå resultat. Du är mål- och resultatinriktad och du kombinerar gott ledarskap med stark samarbetsförmåga. Med en självgående och initiativtagande inställning driver du utveckling framåt. Service och kvalitet är alltid i fokus, samtidigt som du är medveten om ekonomiska aspekter och arbetar resurseffektivt. Din strukturerade arbetsstil gör att du planerar och prioriterar på ett sätt som skapar tydlighet, trygghet och långsiktiga resultat. Du ska också ha förmåga till helhetssyn så att du ser frågor i ett större perspektiv. 
 
 
Vi erbjuder 
 
En utvecklande och meningsfull tjänst där du får bidra till samhällsnytta 
Flexibla arbetsformer med möjlighet till distansarbete 
Ett engagerat arbetslag och en kommun med höga ambitioner inom hållbarhet och utveckling 
Möjlighet till intern och extern vidareutbildning 
Andra förmåner som exempelvis friskvårdsbidrag, förmånscykel, semesterväxling och flextid.

Övrigt

Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz och blir erbjuden anställning, måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Arbetsplats:
Kristinehamns kommun
Kommunledningsförvaltningen
Kommun:
Kristinehamn
Omfattning:
Heltid
Sista ansökningsdag:
2025-09-28
Referensnummer:
C272929
Kontakt:  
Hans Olof Bengtsson
Rekryteringskonsult
rekrytering@kristinehamn.se

Robert Dedic
Ekonomichef
robert.dedic@kristinehamn.se

Fackliga kontaktpersoner:
Vision
kristinehamnsavdelningen@fv.vision.se