Till innehållet

Resultat av servicemätning 2025

Nu har vi fått sammanställningen av den servicemätning som vi i samarbete med Sveriges kommuner och regioner, SKR, genomförde under våren. Kristinehamn hamnade över genomsnittet då det gällde kriteriet enkelhet.

Servicemätningen utfördes under våren och syftet var att fånga invånarens upplevelse av service och bemötande, detta för att få en samlad nulägesbild. Mätningen möjliggör en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att säkra kvaliteten i den upplevda servicen och att utveckla verksamheten utifrån invånarnas upplevelser och behov. I undersökningen deltog totalt 95 kommuner.

– Det är fjärde året som vi delar i denna undersökning och jag vill passa på att tacka alla som genom att svara på enkäten hjälper oss att bli bättre. Det är mycket värdefullt för oss att få ta del av era synpunkter, säger Frida Orlinder, enhetschef, som varit ansvarig för mätningen. Resultatet kommer hjälpa oss i kommande arbete och det är även värdefullt att se hur vi ligger till i jämförelse med andra kommuner.

Kristinehamn jämfört med totalen

I stapeldiagrammet nedan kan du se procenten för Kristinehamn jämfört med snittet för alla deltagande kommuner fördelat på två olika kriterier, Bemötande (Kristinehamn 83,8%, totalen 84,90 %) samt Enkelhet (Kristinehamn 77,5 %, totalen 77,1%).

Kundundersökning - Jämförelse tabell.jpg

Inkomna synpunkter

Det fanns även utrymme för att lämna kommentarer, och vi fick både ris och ros av de som svarat.

 

Först några positiva röster: 

  • Bra bemötande och nöjd över att jag sökte jobb i kommunen

  • Har inget mer att önska. Tycker hemtjänsten fungerar bra.

  • Att jag snabbt fick en återkoppling av mitt ärende

  • Hjälpsamma, kompetenta o glada människor som svarar i telefonen räddar resten av dagen!!

  • Fantastisk personal på Norra hemtjänstgruppen!!! Samordnare [Person] och kp [Person] är helt fantastiska!!!!!! Inget kunde vara bättre!!!!

  • Det är så enkelt att få svar på allt som man funderar på. Tack Kristinehamns kommun!


Och här några mindre positiva åsikter: 

  • Det fanns ingen på plats och inte fått svar på min fråga

  • Försökte nå en person åtskilliga ggr, lämnade meddelande flera ggr för att få återkoppling, Till slut ger jag upp. Anser det helt oacceptabelt!

  • Det kan vara väldigt svårt att få tag på rätt person, antingen är hen på tjänsteärende, eller gått för dagen.

  • Den jag sökte svarade inte i telefonen och hade inte pratat in ngt meddelande till växeln så jag kunde tyvärr inte uträtta mitt ärende.

  • Att det finns folk på plats och man kan få den information som man förväntar sig att få hjälp med, inte att man ska återkomma om några dagar när personen är på plats. Det fanns typ bara en person som kunde hjälpa mig. Det vore bra om det fanns backup när det saknas personal på plats.

  • Kan vara lägligt att de kommunanställda inser att deras kunder är kommuninvånarna, vi betalar deras löner med våra skattepengar. Att köra med taggarna ut, när man är väldigt dåligt insatt i arbetet på den egna enheten och dra rena lögner är inte snyggt! Väldigt många kommunanställda med konstig attityd så det kan vara läge att köra utbildning i kundbemötande för dem.