Till innehållet

Personuppgiftsincident på Södermalmsskolan

Ett utskick har gjorts via Unikum med en bilaga som inte skulle ha skickats ut. Händelsen har anmälts till Integritetskyddsmyndigheten (IMY).

Fredagen den 29 augusti 2025 publicerades ett inlägg på Unikum med en bilaga som inte skulle ha bifogats i inlägget. Bilagan innehöll personuppgifter. I samband med publiceringen skickades också e-post ut där inlägget kunde läsas i sin helhet. Inlägget på Unikum togs snabbt bort efter publiceringen, dessvärre gick inte e-postutskicket att återkalla.

– Vi ser oerhört allvarligt på att detta har kunnat ske. Alla som berörs har fått information och erbjuds stöd. Händelsen anmäldes till Integritetskyddsmyndigheten (IMY) samma dag, säger Jonas Bergman Wallin, skolchef.

En personuppgiftsincident innebär att personuppgifter förstörs, förloras, ändras eller sprids till obehöriga – antingen av misstag eller medvetet. I det här fallet har en bilaga med personuppgifter skickats ut av misstag. Om händelsen kan innebära risker för enskilda personers rättigheter eller friheter ska den anmälas till IMY så snart som möjligt, senast inom 72 timmar.

– Det här får absolut inte hända, men nu har det skett. Vi beklagar det djupt och gör allt vi kan för att det aldrig ska upprepas. Elevhälsan finns tillgänglig så länge det behövs och fokus nu är att stötta de som drabbats. Har man frågor eller känner oro kan man alltid kontakta mig eller skolchefen, säger Amelie Wahlström, grundskolechef.

Vad har hänt?
Ett inlägg publicerades fredagen den 29 augusti 2025 med en bilaga som innehöll personuppgifter. Inlägget skickades också ut som e-post, vilket inte gick att återkalla.

Vilka berörs?
De personer vars uppgifter fanns i bilagan. Alla berörda har kontaktats direkt.

Vad gör skolan nu?
Vi har anmält händelsen till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). Vi ser nu över våra rutiner och om vi behöver ändra våra arbetssätt för att förhindra att det händer igen.

Vilket stöd finns för de som drabbats?
Elevhälsan finns tillgänglig för de som drabbats av händelsen. De som drabbats kan alltid kontakta elevhälsan eller skolledningen om de har frågor eller känner oro.

Vad är en personuppgiftsincident?
Det betyder att personuppgifter förstörs, förloras, ändras eller sprids till obehöriga. Det utskick som gjordes från Södermalmsskolan via Unikum var ett misstag.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

  • Alla berörda vårdnadshavare kontaktades direkt och fick information om händelsen.
  • Händelsen anmäldes till IMY fredagen den 29 augusti.
  • Personal och ansvarig nämnd har informerats.
  • Elevhälsan ger stöd till de drabbade. Elevhälsan finns även som stöd för elever som har tankar, frågor eller vill prata om händelsen.

Har ni tagit bort inlägget från Unikum?
Ja, inlägget togs bort kort efter att det publicerats. E-postutskicket gick dock inte att dra tillbaka.

Hur säkerställer ni att detta inte händer igen?
Vi utreder nu händelsen för att stärka våra rutiner och införa eventuella nya arbetssätt.

Har incidenten polisanmälts?
Nej. Den här typen av incident ska anmälas till IMY, som ansvarar för frågor om personuppgifter och GDPR.

Hur kunde det hända?
Det var den mänskliga faktorn. Fel fil bifogades till utskicket.

Vad händer nu?
Elevhälsan finns tillgänglig för de drabbade. Samtidigt ser vi över våra rutiner så att det inte händer igen.

Går utskicket att ta bort?
Inlägget på Unikum togs bort direkt. De e-postmeddelanden som skickades ut gick däremot inte att återkalla.

Kontaktpersoner

Skolchef, Jonas Bergman Wallin, telefon: 0550-88251
Grundskolechef, Amelie Wahlström, telefon: 0550- 88239