Vikarieportalen
Här hittar du information som du som vikarie behöver i ditt arbete. Om du saknar någon information så kan du vända dig till Bemanningscentrum på mejl eller 0550-858 89, eller kontakta chefen på den enhet där du arbetar.
Vi har även samlat all information i foldern Introduktionsmaterial till vikarier.
Ny version av Time Care Pool
Vi går nu över till en ny version av Time Care Pool. För att använda Time Care Pool loggar du in med hjälp av BankID, SMS eller E-ID. Du hittar nya Time Care Pool här.
Uppdatera din tillgänglighet
Grunden för att kunna boka dig som vikarie är att du meddelar oss när du är tillgänglig, och detta gör du i Time Care Pool. Det är viktigt att du uppdaterar din tillgänglighet ofta. Om du inte kan jobba behöver du ta bort din tillgänglighet för den aktuella tiden.
Direktbokning
När vi behöver en vikarie bokar gör vi oftast en direktbokning. Direktbokning betyder att vi på Bemanningscentrum bokar dig på pass när du är registrerad som tillgänglig i våra system. Du får då ett SMS om vilken tid och plats som du ska jobba. Om bokningen är för samma dag som den görs, eller om bokningen är kortare än 4 timmar så skickar vi dig en förfrågan som du ska svara JA eller NEJ på.
Direktbokning betyder att vi på Bemanningscentrum bokar dig på pass när du är registrerad som tillgänglig i våra system. Du får då ett SMS om vilken tid och plats som du ska jobba. Om bokningen är för samma dag som den görs, eller om bokningen är kortare än 4 timmar så skickar vi dig en förfrågan som du ska besvara.
Vi tar inte för givet att du kan jobba delad tur om inte beställningen gäller en delad tur. Det innebär exempelvis att om du har en bokning mellan 7-12 och vi vill att du även ska jobba mellan 16-21 så får du en förfrågan och kan tacka nej.
Det finns två sätt att svara på dessa förfrågningar. Du kan svara JA eller NEJ på SMS:et eller gå in på Time Care Pool Webb och där svara JA eller NEJ på förfrågan. JA betyder att du vill ha passet, och NEJ betyder att du inte kan jobba. Du kan inte skriva något mer eller lägga in några blanksteg före eller efter ordet. Om du har frågor måste du ringa till Bemanningscentrum.
När du har svarat och bokningen är klar får du ett SMS om att du fått passet, samma information finns även på Time Care Pool Webb.
Tillgänglighet för minst 2 pass i veckan
Vi vill att du som vikarie ska ha en tillgänglighet i Time Care Pool på minst 2 pass per vecka när du har en timanställning genom Bemanningscentrum. Eventuellt kan överenskommelse om undantag göras tillsammans med Bemanningscentrum.
Vi förväntar oss att du kan jobba om du har lagt dig tillgänglig. Om du har lagt dig tillgänglig förväntar vi oss att du svarar i telefon eller på SMS om vi försöker nå dig.
Om en vikarie missar tre samtal i direktbokningen kan denna kontaktas för ett samtal med Bemanningscentrum. Om det finns goda skäl till misstagen kan vikarien få fortsätta att vikariera. Skulle misstagen fortsätta efter samtal så kommer du inte längre att bokas som vikarie i kommunen.
Om du inte har blivit bokad, eller varit tillgänglig under de senaste 2-3 månaderna så kommer din anställning att avslutas. Då kommer du inte kunna lägga dig tillgänglig i systemen. Om detta sker och du på nytt vill vikariera hos oss så gör du en ny intresseanmälan via vår hemsida.
Kontakta lönecentrum
Du når lönecentrum genom tjänsten ”fråga lönesupport”. Logga in med bank-id, sms eller tjänstekort.
Lönecentrum nås även på vardagar mellan 08-12 på telefon 0550-869 60.
Frågor och svar
Från och med den 18 februari släcks den förra versionen Time Care Pool och den nya version av systemet tar vid. Du hittar den nya versionen av Time Care Pool här.
Du kan alltid läsa din e-post på: https://outlook.kristinehamn.se oavsett om du är på jobbet eller hemma.
Du loggar in med dina vanliga inloggningsuppgifter, alltså uppgifterna du loggar in med till en dator eller som du använder till kommunens intranät.
Ska du logga in för första gången?
Gå till https://outlook.kristinehamn.se.
Skriv in ditt användarnamn och lösenord.
Ditt användarnamn är dina två första bokstäver i ditt efternamn+din första och sista bokstav i ditt tilltalsnamn+ditt födelseår+din födelsedag.
Exempel: Sara Johansson är född år 98 och fyller år 4 april, användarnamnet blir så JOSA9804.
Lösenordet måste vara minst 12 tecken och uppfylla minst 3 av 4 kriterier (minst ett specialtecken, minst en siffra, minst en stor bokstav, minst en liten bokstav). Lösenordet får inte innehålla å,ö eller ö eller vara ditt namn.
Kommer du inte in?
Om du inte kommer in på din jobbmejl på grund av att lösenordet är fel så kan du så kan du byta lösenord via https://konto.kristinehamn.se.
När du då bytt lösenord så kan de testa att logga in igen.
På intranätet finns information om vad som händer i kommunen, interna jobbannonser och all information som du som anställd kan ha användning för. Du hittar också genvägar till de system som du har användning för, så som Outlook, Time Care Pool och Wisma.
När du är på en arbetsplats
När du är på en arbetsplats där det finns tillgång till datorer så kan du komma åt kommunens intranät genom att öppna ett internetfönster. När du loggar in för första gången med de inloggningsuppgifter du fått på så kommer du få ange ett nytt eget lösenord efter lyckad inloggning.
När du vill nå intranätet hemifrån
Du kan nå intranätet från din egen telefon eller dator. Du loggar in med hjälp av Bank-ID eller SMS.
För att detta ska fungera måste du först ha skapat en inloggning från en av kommunens datorer.
Om du vill vikariera på fler arbetsplatser måste du först prata med bemanningscentrum och chefen på din nuvarande arbetsplats. Ta kontakt med bemanningscentrum som ett första steg.
Du behöver byta ditt lösenord regelbundet. Fem dagar innan du måste byta ditt lösenord så får du som vikarie ett SMS om detta.
Om du glömmer ditt lösenord kan man lätt återställa det via https://konto.kristinehamn.se
Där anger du ditt användarnamn och följer sedan instruktionerna.
Om du får ett nytt telefonnummer måste du byta ut det i Visma för att du fortsatt ska få bokningar via TimeCare.
Om du vill ange ett annat mobilnummer så kan du själv ändra det i Visma - Mina uppgifter - Adress –Mobil.
Länken till Visma hittar du på kommunens intranät.
Genom Medarbetarservice kan du beställa följande intyg:
- Arbetsgivarintyg
- Tjänstgöringsintyg
- Intyg om förlorad arbetsinkomst
- Uppgifter om årsinkomst
Intyg eller uppgifter om årsinkomst - beställning (för anställd)
Du kan välja att logga in som anställd med bank-id, SMS eller tjänstekort.
Kontaktuppgifter
bemanningscentrum@kristinehamn.se
0550-858 89