Vikarieportalen
Här hittar du information som du som vikarie behöver i ditt arbete. Om du saknar någon information så kan du vända dig till Bemanningscentrum på mejl eller 0550-858 89, eller kontakta chefen på den enhet där du arbetar.
Vi har även samlat all information i foldern Introduktionsmaterial till vikarier.
Bemanningscentrum hjälper flera olika verksamheter inom Kristinehamns kommun att rekrytera vikarier. Det innebär att Bemanningscentrum bokar vikarier när det behövs, och dessa bokningar får du information om via SMS eller telefonsamtal. Vill du börja vikariera hos oss? Gå till sidan Vikariera.
Viktig information till vikarier
Två nyheter för vikarier inom Stöd, vård och omsorgsförvaltningen
Kommunen kommer erbjuda en bonus för de som jobbar minst 8 veckor under sommaren inom Stöd, vård och omsorg. Läs mer på Sommarjobbsbonus för vård och omsorg.
Vill du få pepp och prepp inför jobbstarten av bland andra Keyyo och Sveriges äldreminister? Anmäl dig till Go cares kostnadsfria event här.
Återgång till ordinarie arbetssätt gällande bokning av vikarier (exkl vikarier inom personligassistans)
Under en längre period och speciellt nu under hösten och vintern har det varit ett ansträngt läge i våra verksamheter. Därför har vi på Bemanningscentrum lagt vikarier utan tillgänglighet i Time Care pool som tillgängliga och skickat förfrågningar om man kan jobba för att försöka lösa så många beställningar som möjligt. Men från och med 13/2 kommer vi återgå till tidigare arbetssätt.
Från den 13/2 gäller nedanstående:
Vi kommer enbart boka vikarier som själva lagt sig tillgängliga i Time Care pool för jobb.
Som vikarie blir du oftast direktbokad och passet är då ditt. Men om det sker en bokning samma dag så sker den genom en förfrågan - och eftersom du som vikarie varit markerad som tillgänglig så utgår vi från att du kan och vill jobba.
Detta innebär att din tillgänglighet som vikarie behöver vara uppdaterad dvs du ligger som tillgänglig de tider du kan jobba. Det är därför mycket viktigt att om dina förutsättningar ändras gällande den tillgänglighet du lagt in i Time Care pool måste du gå in och uppdatera den så det överensstämmer med hur du kan jobba. Det händer i flera fall att vi bokar vikarier som efter bokningen meddelar att de inte kan jobba - det skapar problem och merarbete och är inte OK.
Tillgänglighet för minst 2 pass i veckan
Vi vill också att man som vikarie ska ha en tillgänglighet i Time Care pool på minst 2 pass per vecka när man har en timanställning genom Bemanningscentrum. Eventuellt kan överenskommelse om undantag göras tillsammans med Bemanningscentrum ex för er som är pensionärer.
Så kom ihåg! Från och med 13/2 bokar Bemanningscentrum enbart vikarier som själva har lagt sig som tillgängliga i Time Care pool. Vill du ha mycket jobb så se till att ha en hög tillgänglighet på de tider som verksamheterna har behov av!
Har du frågor så kan du kontakta Bemanningscentrum 0550-85889 alt bemanningscentrum@kristinehamn.se
Timecare – Gör dig tillgänglig
Grunden för att kunna boka dig som vikarie är att du meddelar oss när du är tillgänglig, och detta gör du digitalt. När du vill arbeta som timvikarie ska du mata in ett tillgänglighetsschema i systemet Time Care Pool. Du måste uppdatera tillgänglighetsschemat kontinuerligt för att undvika att bli bokad när du inte kan arbeta.
Mer information om Time Care Pool
Första gången du loggar in ska du alltid använda ditt användar-ID och lösenordet TimePool. Du kan då byta till ett personligt lösenord.
- Gå till https://hag.kristinehamn.se.
- Välj SMS när du loggar in för första gången.
- Skriv in ditt användarnamn och lösenord, och klicka på Logga in.
- En fyrsiffrig kod skickas till din mobil som du ska skriva in i fältet för OTP. Klicka på Skicka.
- Nu är du inne i Nexusportalen och ska nu se Timepool.
Nästa gång du loggar in behöver du inte välja SMS, men det är viktigt att du gör detta när du loggar in för första gången.
Direktbokning innebär att vi på Bemanningscentrum bokar dig på pass när du ligger tillgänglig, Du får då ett SMS om vilken tid och plats som du ska arbeta. Om bokningen är för samma dag som den görs, eller om bokningen är kortare än 4 timmar så skickar vi dig en förfrågan som du ska besvara.
Vi tar inte för givet att du kan jobba delad tur om inte beställningen gäller en delad tur. Det innebär exempelvis att om du har en bokning mellan 7-12 och vi vill att du även ska jobba mellan 16-21 så får du en förfrågan och kan tacka nej.
Det finns två sätt att svara på dessa förfrågningar. Du kan svara Ja eller Nej på SMS:et eller gå in på Time Care Pool Webb och där svarar Ja eller Nej på förfrågan. Ja betyder att du vill ha passet, och Nej betyder att du inte kan jobba. Du kan inte skriva något mer eller lägga in några blanksteg före eller efter ordet. Om du har frågor måste du ringa till Bemanningscentrum.
När du har svarat och bokningen är klar får du ett SMS om att du fått passet, samma information finns även på Time Care Pool Webb.
Tillgänglighet för minst 2 pass i veckan
Vi vill att man som vikarie ska ha en tillgänglighet i Time Care pool på minst 2 pass per vecka när man har en timanställning genom Bemanningscentrum. Eventuell kan överenskommelse om undantag göras tillsammans med Bemanningscentrum
Vi förväntar oss att du kan jobba om du har lagt dig tillgänglig. Om du har lagt dig tillgänglig på dagen så förväntar vi oss att du svarar i telefon eller på SMS om vi försöker nå dig.
Om en vikarie missar tre samtal via i direktbokningen kan denna kontaktas för ett samtal med bemanningscentrum. Om det finns goda skäl till misstagen kan vikarien få fortsätta att vikariera. Skulle misstagen fortsätta efter samtal så kommer du inte längre att bokas som vikarie i kommunen.
Om du inte har blivit bokad, eller varit tillgänglig under de senaste 2-3 månaderna så kommer din anställning att avslutas. Då kommer du inte kunna lägga dig tillgänglig i systemen. Om detta sker och du på nytt vill vikariera hos oss så gör du en ny intresseanmälan via vår hemsida.
Kontakta lönecentrum
Du når lönecentrum genom tjänsten ”fråga lönesupport”. Logga in med bank-id, sms eller tjänstekort.
Lönecentrum nås även på vardagar mellan 08-12 på telefon 0550-869 60.
Frågor och svar
Du kan alltid läsa din e-post på: https://outlook.kristinehamn.se oavsett om du är på jobbet eller hemma.
Du loggar in med dina vanliga inloggningsuppgifter, alltså uppgifterna du loggar in med till en dator eller som du använder till kommunens intranät.
Ska du logga in för första gången?
Gå till https://outlook.kristinehamn.se.
Skriv in ditt användarnamn och lösenord.
Ditt användarnamn är dina två första bokstäver i ditt efternamn+din första och sista bokstav i ditt tilltalsnamn+ditt födelseår+din födelsedag.
Exempel: Sara Johansson är född år 98 och fyller år 4 april, användarnamnet blir så JOSA9804.
Lösenordet måste vara minst 12 tecken och uppfylla minst 3 av 4 kriterier (minst ett specialtecken, minst en siffra, minst en stor bokstav, minst en liten bokstav). Lösenordet får inte innehålla å,ö eller ö eller vara ditt namn.
Kommer du inte in?
Om du inte kommer in på din jobbmejl på grund av att lösenordet är fel så kan du så kan du byta lösenord via https://konto.kristinehamn.se.
När du då bytt lösenord så kan de testa att logga in igen.
På intranätet finns information om vad som händer i kommunen, interna jobbannonser och all information som du som anställd kan ha användning för. Du hittar också genvägar till de system som du har användning för, så som Outlook, Time Care Pool och Wisma.
När du är på en arbetsplats
När du är på en arbetsplats där det finns tillgång till datorer så kan du komma åt kommunens intranät genom att öppna ett internetfönster. När du loggar in för första gången med de inloggningsuppgifter du fått på så kommer du få ange ett nytt eget lösenord efter lyckad inloggning.
När du vill nå intranätet hemifrån
Du kan nå intranätet från din egen telefon eller dator. Du loggar in med hjälp av Bank-ID eller SMS.
För att detta ska fungera måste du först ha skapat en inloggning från en av kommunens datorer.
Om du vill vikariera på fler arbetsplatser måste du först prata med bemanningscentrum och chefen på din nuvarande arbetsplats. Ta kontakt med bemanningscentrum som ett första steg.
Du behöver byta ditt lösenord regelbundet. Fem dagar innan du måste byta ditt lösenord så får du som vikarie ett SMS om detta.
Om du glömmer ditt lösenord kan man lätt återställa det via https://konto.kristinehamn.se
Där anger du ditt användarnamn och följer sedan instruktionerna.
Om du får ett nytt telefonnummer måste du byta ut det i Visma för att du fortsatt ska få bokningar via TimeCare.
Om du vill ange ett annat mobilnummer så kan du själv ändra det i Visma - Mina uppgifter - Adress –Mobil.
Länken till Visma hittar du på kommunens intranät.
Genom Medarbetarservice kan du beställa följande intyg:
- Arbetsgivarintyg
- Tjänstgöringsintyg
- Intyg om förlorad arbetsinkomst
- Uppgifter om årsinkomst
Intyg eller uppgifter om årsinkomst - beställning (för anställd)
Du kan välja att logga in som anställd med bank-id, SMS eller tjänstekort.
Kontaktuppgifter
bemanningscentrum@kristinehamn.se
0550-858 89