Till innehållet

Kristinehamns kommun byter bank

I höst byter Kristinehamns kommunkoncern bankleverantör till Nordea. Det innebär att kommunen och alla kommunala bolag byter bank för utbetalningar av löner. Alla anställda, förtroendevalda och uppdragstagare behöver själva anmäla sitt lönekontonummer så snart som möjligt till Nordeas kontoregister i en digital tjänst på webben.

Har du redan lönekonto hos Nordea så behöver du inte anmäla det igen, men det är bra om du loggar in och dubbelkollar att det är rätt kontonummer som står ifyllt i Nordeas digitala tjänst. 

Hur anmäler jag mitt konto?

  1. Ta fram ditt Bank-id (mobilt eller på kort) och kontonumret som du vill ha din lön insatt på.  
  2. Använd en dator, platta eller mobiltelefon.
  3. Använd QR-koden eller gå in på https://www.nordea.se/privat/produkter/konton-betalningar/anmal-konto.html
    QR- bankbyte.png
  4. Klicka på "Anmäl konto". Läs instruktionerna i den digitala tjänsten. 
  5. A​rbetsgivarnummer kommer med per automatik för anställda i kommunen. Om du är nyanställd eller anställd hos de kommunala bolagen skriver du in numret från listan nedan. OBS! Du kan komma att behöva fylla i adressuppgifter och ändra landskoden till SE när du fyller i arbetsgivarnummer och ditt kontonummer.  
  6. Fyll i alla fält och klicka fortsätt efter varje steg.

Om du av misstag registrerar ett felaktigt kontonummer får du ett mejl av Nordea till den mejladressen som du angett i samband med kontoanmälan. Då behöver du logga in Nordeas webbtjänst igen och lägga in rätt lönekontonummer.

Om det inte fungerar att anmäla ditt konto kontaktar du Nordea direkt på telefonnummer 0771 22 44 88. 

Vilket arbetsgivarnummer ska jag ange? 

Kristinehamns kommun 

650273 

Kristinehamns energi AB 

650293

Kristinehamns bostäder AB 

650292

AB Kristinehamns industrifastigheter 

650295

Näringslivssamverkan i Kristinehamn AB 

650296

Kristinehamns elnät AB 

650294

Här kan du få dina lönespecifikationer efter bankbytet

Kristinehamns kommun slutar helt att skicka lönespecifikationer i pappersform i samband med bankbytet. Här kan du komma åt dem istället: 

  • Har du lönekonto på Nordea, Swedbank eller en lokal sparbank kan du välja att få din lönespecifikation till din internetbank. Det ställer du in i din internetbank.
  • Har du inte lönekonto hos Nordea, Swedbank eller en lokal sparbank skickas lönespecifikationen till Kivra om du har ett konto där. Vill du istället ha lönespecififikationen till din internetbank behöver du ställa in det själv. 
  • Har du inte Nordea, Swedbank, en lokal sparbank eller Kivra. Då kan du se lönespecifikationen i personalsystemtet Visma.
  • Har du inte Kivra kan du skaffa ett konto där utan kostnad: https://kivra.se/sv/privat.

De olika kommunala bolagen har olika förutsättningar att skicka digitala lönespecifikationer. Hör med din arbetsgivare på vilka sätt du kan få den skickad till dig.

Är du förtroendevald eller uppdragstagare kan du få din lönespecifikation skickad till Kivra eller din internetbank hos Nordea Swedbank eller annan lokal sparbank.

 

Vanliga frågor och svar

Nej, har du redan konto hos Nordea så behöver du inte anmäla ditt lönekonto Men det är bra om du loggar in och ser till att det är rätt kontonummer som står ifyllt.

Om du har skyddad identitet anmäler du dig via inloggning med Bank-id. Väljer du att fylla i blanketten istället ska du inte ange adress, utan istället skriva ”skyddad adress”.

Påbörja Nordeas digitala tjänst för anmälan av lönekonto som vanligt. I första steget scrollar du ner på sidan och kryssar i boxen “Jag saknar Mobilt Bank-id alternativt Bank-id på kort eller använder löntagarnummer”. Följ sedan instruktionerna i tjänsten.

Kontrollera att du fyllt i ditt kontonummer rätt. Om du klickar på frågetecknet vid rutan där du ska skriva in numret får du upp instruktioner på hur du ska skriva det. 

Om det inte fungerar att anmäla ditt konto så kontaktar du Nordea direkt på telefonnummer 0771 22 44 88.

Logga in i Nordeas digitala tjänst för kontoanmälan och uppdatera informationen där. Gör du det innan Kristinehamns kommun skickar lönefilen till Nordea kommer pengarna sättas in på rätt konto.

Logga in i Nordeas digitala tjänst för kontoanmälan på nytt och uppdatera informationen där.

Det spelar ingen roll, bara det är en giltig e-postadress. E-postadressen kan du ändra vid ett senare tillfälle om du loggar in i Nordeas digitala tjänst.

Du som är medarbetare eller uppdragstagare och som får din första lön i augusti eller september behöver registrera ditt konto både hos Swedbank och Nordea. Får du sin första lön i oktober behöver du enbart anmäla det till Nordea.

Du anmäler ditt lönekonto till Swedbank i deras digitala tjänst här: www.swedbank.se/kontoregister

Du anmäler ditt lönekonto till Nordea i deras digitala tjänst här: www.nordea.se/privat/produkter
/konton-betalningar/anmal-konto.html

Om du inte registrerar ditt bankkonto i tid kommer din lön eller ditt arvode att betalas ut via ett utbetalningskort som skickas hem i brevlådan. Utbetalningskortet måste lösas in manuellt och kan vara förenat med en kostnad.

Ja, du måste registrera ett kontonummer för alla uppdrag du har i koncernen eftersom kommunen och de kommunala bolagen  har olika arbetsgivarnummer. Du hittar de kommunala bolagens arbetsgivarnummer på den här webbsidan.

Övriga frågor om bankbytet

Efter bankbytet går det inte längre att dra fackavgiften direkt via löneutbetalningen. Du behöver kontakta ditt fackförbund för att betala på annat vis, till exempel via e-faktura, faktura eller autogiro.

Efter bankbytet går det inte längre att dra försäkringen direkt via löneutbetalningen. Du behöver kontakta ditt försäkringsbolag för att betala på annat vis, till exempel via e-faktura, faktura eller autogiro.

Kristinehamns kommun slutar helt att skicka lönespecifikationer i pappersform i samband med bankbytet. Här kan du komma åt dem istället: 

  • Har du lönekonto på Nordea, Swedbank eller en lokal sparbank kan du välja att få din lönespecifikation till din internetbank. Det ställer du in i din internetbank.
  • Har du inte lönekonto hos Nordea, Swedbank eller en lokal sparbank skickas lönespecifikationen till Kivra om du har ett konto där. Vill du istället ha lönespecififikationen till din internetbank behöver du ställa in det själv. 
  • Har du inte Nordea, Swedbank, en lokal sparbank eller Kivra. Då kan du se lönespecifikationen i personalsystemtet Visma.
  • Har du inte Kivra kan du skaffa ett konto där utan kostnad: https://kivra.se/sv/privat.

De olika kommunala bolagen har olika förutsättningar att skicka digitala lönespecifikationer. Hör med din arbetsgivare på vilka sätt du kan få den skickad till dig.

Är du förtroendevald eller uppdragstagare kan du få din lönespecifikation skickad till Kivra eller din internetbank hos Nordea Swedbank eller annan lokal sparbank.

Nej det behöver du inte göra. 

Nej, du blir inte automatiskt Nordea-kund. Nordeas löneservice används enbart av arbetsgivaren för att kunna betala ut din lön till ditt konto.

För att avtalet med Swedbank har gått ut och den nya upphandlingen vanns av Nordea.

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka".