Till innehållet

Aktuellt

Arbete Två händer som skakar hand.

Frukostmöten för företagare om vatten och avfall

Under hösten bjuder Kristinehamns kommun in till frukostmöten med fokus på fastighetsnära insamling, masshantering, vattenfrågor och avfall som kan uppstå i verksamheten.

Näringsliv och arbete

Arbete Två händer som skakar hand.

Företagsklimatet i Kristinehamn tappar placeringar i kommunranking

Kristinehamns kommun faller 9 placeringar till plats 173 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges alla kommuner 2025. Bidragande orsaker till tappet är kommunalskatten, politikens attityd till företagande och antalet företagare i kommunen, som är de områden vi tappar mest i, jämfört med förra årets ranking.

Näringsliv och arbete

Arbete Två händer som skakar hand.

Morgondagens stjärnor söker plats hos er!

I höst ska alla elever i årskurs 9 ut på praktik, och vi söker nu praoplatser för veckorna 41, 43 och 46.

Näringsliv och arbete

Frågor och svar

Det finns många områden där kommunen gör så frekventa inköp att det skulle vara orimligt att upphandla inför varje enskilt inköp. Exempel på sådana avtalsområden är kontorsmaterial, livsmedel och möbler.

Ramavtal innebär att leverantör och kommun genom offentlig upphandling kommer fram till vilka avtalsvillkor som gäller under avtalsperioden (ofta tre, fyra år). Under den tiden är kommunen bunden till att handla från den eller de som har vunnit upphandlingen.

De fasta villkoren i ett ramavtal kan handla om modeller för prissättning, leveranstider, rutiner vid garanti och reklamation, beställningsmöjligheter, utveckling av elektronisk handel, e-faktura, tillhandahållande av statistik osv.

Undrar du vad du som leverantör bör tänka på inför upphandlingar? Bra tips finns på Upphandlingsmyndighetens hemsida

Ja, det är jätteviktigt att ställa frågor under anbudstiden om du upplever att något är oklart med upphandlingen, de olika upphandlingsdokumenten eller de krav som vi ställt. Hellre en fråga för mycket än en för lite!

Information som kommer in under anbudstiden delges registrerade anbudsgivare via Visma Tendsign. Det kan vara frågor från andra anbudsgivare, eventuella kompletteringar och andra uppgifter om upphandlingen. Observera att det inte syns vilken leverantör som ställt vilken fråga. Sista dag för att ställa frågor står i förfrågningsunderlaget. Kommunen svarar senast 6 dagar före anbudstidens utgång.

Du måste registrera dig i Visma Tendsign för att kunna hämta aktuella upphandlingar, ställa frågor och ta del av eventuella inkomna frågor och svar och kompletteringar samt lämna anbud.