Till innehållet

Fastighetsnära insamling (FNI)

Fastighetsnära insamling (FNI) innebär att förpackningar och andra avfallstyper samlas in direkt vid fastigheten, vilket gör det enklare att sortera och lämna sitt avfall på ett korrekt sätt. Denna lösning underlättar för både boende och fastighetsägare genom att minska behovet av att transportera avfall långa avstånd och bidrar till en effektivare och mer hållbar hantering av förpackningar. 

Du kan läsa mer om förpackningsinsamling här.

Frågor och svar

Ett riksdagsbeslut från 2022 innebär att alla hushåll i Sverige ska ha möjlighet till fastighetsnära insamling senast 2027. Kommunerna har i uppdrag att genomföra detta och hos oss i Kristinehamn görs införandet stegvis.

Syftet är att:

  • göra det enklare att återvinna i vardagen
  • minska transporterna till återvinningsstationer
  • öka återvinningsgraden av förpackningar
  • bidra till minskad miljöpåverkan

Det finns ett Riksdagsbeslut från 2022 som innebär att alla i Sverige ska kunna genomföra fastighetsnära insamling senast 2027, det vill säga sortera sitt förpackningsavfall i nära anslutning till sitt hem. Riksdagen har i sin tur gett uppdraget till Sveriges kommuner där varje kommun har i uppgift att lösa hur detta ska gå till.

Fastighetsnära insamling (FNI) kommer vara gratis för hushållen, eftersom det är producenterna av förpackningarna som också betalar för att samla in förpackningarna. En standardtömning ingår och om du som fastighetsägaren vill ha tömning oftare kan det tillkomma en avgift.

Papper- och plastförpackningar

Införandet sker områdesvis. Tiderna kan förändras, men planeringen just nu är:

  • Kvartal 3, 2025: Marielund, Villastan
  • Kvartal 4, 2025: Djurgården, Sanna
  • Kvartal 1, 2026: Fortsättning på Djurgården, Fältet, Smedby, Östermalm, Kvarnbyn
  • Kvartal 2, 2026: Uppdatering kommer
  • Kvartal 3, 2026: Uppdatering kommer
  • Kvartal 4, 2026: Uppdatering kommer

 

Listan kompletteras och uppdateras löpande.

Glasförpackningar och metallförpackningar

Kommer att införas senare under år 2026.

Kärlen är uppmärkta vid utställning, vill man ha kompletterande skyltning eller taktil märkning för personer med synnedsättning så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi till med det.

Tvådelat kärl för pappers- och plastförpackningar 

Det större tvådelade kärlet rymmer pappersförpackningar och plastförpackningar. Vik ihop förpackningarna ordentligt. Större förpackningar ska fortsatt sorteras på en återvinnningsstation.

Storlek

Bredd: 77 cm
Djup: 80,5cm
Höjd: 120cm
Antal liter: 370

Tvådelat kärl för glasförpackningar

Detta kärl har två fack för färgat glas och ett för ofärgat glas. Glaset ska alltid läggas löst och inte i påse för att kunna återvinnas på bästa sätt och undvika problem vid tömning.

Storlek

Bredd 58,3 cm
Djup: 79,1 cm
Höjd:105,5 cm
Antal liter: 240 

Behållare för metallförpackningar

Metallförpackningar samlas in i en separat insatsbehållare eller påhängsbehållare som placeras i anslutning till glasinsamlingen.

Framtida förändring

Om något år kommer även kärlen för matavfall och restavfall att bytas ut till ett tvådelat kärl 240 liter med samma mått som för glasförpackningar. När allt är infört fullt ut kommer fastigheterna att ha tre stycken tvådelade kärl.

  • Ett 370-liters tvådelat kärl för pappers- och plastförpackningar
  • Ett 240-liters tvådelat kärl för glas (färgat/ofärgat)
  • Ett 240-liters tvådelat kärl för mat- och restavfall (införs senare)

Bild på kärlet för papper- och plastförpackningar för villaägare.

Om ett kärl innehåller fel material kan vi:

  • vägra tömning tills sorteringen är korrigerad
  • ta ut extra avgift för felsortering

 

Kärlen kontrolleras vid tömning och vi samarbetar med fastighetsägare för att skapa fungerande och hållbara sorteringsrutiner.

För att hämtningen ska fungera säkert och smidigt behöver kärlen stå rätt på hämtdagen. Detta är viktigt både för att tömningen ska fungera och för att våra chaufförer ska ha en säker arbetsmiljö.

  • Dra fram kärl till fastighetsgräns på hämtdagen, så att sopbilen når dem enkelt.
  • Se till att det är fritt runt kärlen, utan hinder som bilar, grenar eller andra föremål.
  • Kärlen ska stå på plan, hårdgjord yta. Inga trappsteg, kanter eller lutningar får hindra tömningen.
  • Håll det snöröjt och halkfritt under vintern, så att chauffören kan nå kärlen utan risk.

 

Du är välkommen att höra av dig till oss för en dialog så hittar vi en lösning. 

På hämtningsdagen behöver du ställa ut kärlet till tomtgräns för att vi ska kunna hämta förpackningarna. 

Övriga dagar kan du ha ditt kärl vart du vill på din fastighet.

De flesta stationer kommer finnas kvar, framför allt för skrymmande förpackningar och material som inte ingår i den fastighetsnära insamlingen. Vissa stationer kan komma att anpassas över tid.

Det införs efter införandet av kärlet för papper- och plastförpackningar. Vi kommer uppdatera tidsplanen så fort vi vet mer. 

Det tvådelade kärlet för mat och restavfall införs inom något år. Då kommer varje fastighet ha tre tvådelade kärl totalt.

Om kärlet inte står framme på hämtdagen kan sopbilen inte tömma det. Du får då vänta tills nästa hämtdag, alternativt beställa en extra tömning mot en kostnad.

Större förpackningar behöver du ta till en återvinningsstation.

Alla kärl är tydligt uppmärkta med färg och symboler. För kompletterande märkning kontakta oss så hjälper vi dig!

Här är en snabbguide till vad som ska ner i de olika tvåfackskärlen.

I kärlet för papper- plastförpackningar

  • Kartonger såsom flingpaket, mjölkförpackningar eller 
  • Papperspåsar
  • Wellpapp
  • Plastburkar och plastflaskor 
  • Tubförpackningar
  • Plastpåsar

I kärlet för glas och metall (kommer senare)

  • Konservburkar
  • Aluminiumformar
  • Lock och kapsyler
  • Metalltuber såsom kaviar, mjukost och liknande
  • Glasflaskor
  • Glasburkar

Tänkt på att det endast är förpackningar som ska sorteras här. Dricksglas och porslin lämnas som rest- eller grovavfall på våra återvinningscentraler. 

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka". Om du vill felanmäla något annat än webbplatsen, eller kanske lämna ett förslag, begära ut en handling eller liknande så gör du det i e-tjänsten Kontakta kommunen istället..