Rekordsommar för båtbussarna i Kristinehamn
Sommaren 2025 blev en succé för båtbussarna i Kristinehamn. Antalet resor har inte varit så högt sedan 2019 och Värmlandstrafiks rapport över säsongen visar att båda linjerna i Kristinehamn haft en stark ökning.
Linje 97, Stöten, har gått från 3 697 resenärer sommaren 2024 till 4 697 i år. Även linje 96, som trafikerar Alvön och Långön, har haft ett rejält uppsving, från 190 resenärer till 601. Ungefär hälften av resenärerna på den linjen har valt att följa med på en rundtur för att uppleva skärgården från vattnet, inte bara som transport ut till öarna.
– Vi ser en tydlig ökning av besöken till Vålön, Kalvön och Sibberön. Bara via kommunens egen båt, Stöten, som körs av Värmlandstrafik, har vi haft över tusen fler resenärer jämfört med tidigare år. Dessutom märker vi att fler tar sig ut i skärgården med egen båt och nyttjar förtöjningsplatserna. Det visar att våra satsningar på skötsel och drift gör skillnad, säger Kimmie Åhlén, fritidssamordnare i Kristinehamns kommun.
Närsams näringslivsstrateg ser också tydliga resultat.
– Vi har satsat mycket på marknadsföring av båtbussarna i år och det har gett resultat. Självklart har också vädret hjälpt till. Men vi ser också att många åker ut i skärgården för att vandra Tre öars led, även under dagar när det inte är badväder. Det är roligt att båten blivit en del av friluftslivet, säger Karin Dröschmeister, näringslivsstrateg på Närsam.
Bakom framgången
Resultatet bygger på ett nära samarbete mellan flera aktörer. Tekniska förvaltningen har satsat extra resurser på skötsel av öarna, bland annat genom röjning av stränder, borttagning av riskträd och bättre underhåll av dass, eldplatser och sophantering. Visit Kristinehamn har marknadsfört den kvalitetssäkrade leden Tre öars led, som snabbt blivit populär bland besökare.
Kristinehamn har också klättrat rejält i rankningen över Sveriges friluftskommun, från plats 47 till plats 21. Det visar på en långsiktig satsning på friluftsliv i hela kommunen.
– Vi är stolta över att se fler besökare, nöjdare gäster och ett kvitto på att våra gemensamma satsningar gör skillnad. Nu tar vi med oss erfarenheterna in i planeringen av nästa säsong, säger Karin Dröschmeister.
Båtbussen Stöten i Kristinehamns skärgård. Foto: Øyvind Lund