Nyhetssida
Här kommer det löpande komma uppdateringar kring Skolutredningen. Här kan du både ta del av processen samt få löpande nyheter om hur arbetet fortgår.
Uppdateringar
Trots att det finns en stor spridning när det gäller åsikter om framtidens grundskola, så finns det också områden där det faktiskt finns en samsyn – bland annat när det gäller vikten av att komma till beslut. Det är en av slutsatserna som framkommit efter de 70 genomförda intervjuerna som genomförts i projektet. Här är några andra perspektiv som framkommit:
- Barnrättsperspektivet – Barnens bästa och trygghet. Fokus på vad som är bäst för barnen återkommer i samtalen. Trygghet, närhet och relationer ses som centrala, men åsikterna går isär om vilken skolmiljö som bäst stödjer detta.
- Pedagogiskt perspektiv – Måluppfyllelse och kvalitet. Undervisningens kvalitet och elevernas måluppfyllelse är centrala frågor, liksom goda förutsättningar för både elever och personal.
- Likvärdighetsperspektivet – Vad är rättvist? Likvärdighet och rättvisa lyfts ofta men tolkas olika. Vissa betonar jämförbar kvalitet och stöd, andra att lösningarna bör anpassas efter lokala förutsättningar.
- Resursperspektivet – Lokaler och ekonomi. Ekonomi och lokaler är återkommande teman. Kommunen står inför minskat elevunderlag och stora renoveringsbehov.
- Framtidsperspektivet – Långsiktiga beslut. Behovet av hållbara beslut, tydlig politisk styrning och en öppen, inkluderande process lyfts för att skapa förtroende och möta framtidens utmaningar.
Dialogmöten nästa steg
Nästa steg i arbetet är dialogmöten där invånare, tjänstepersoner och politiker möts för att diskutera resultaten och arbeta fram förslag. Det första mötet hålls den 18 november med omkring 40 deltagare, varav hälften är invånare som valts ut för att representera olika perspektiv. Samtalen leds av samtalsledare från SKR och kommunen.
Vid det första mötet diskuteras skolfrågan utifrån deltagarnas olika perspektiv. Vid det andra mötet konkretiseras samtalen till åtgärdsförslag som sedan lämnas till de politiska partierna. Förslagen kommer att ligga till grund för kommande politiska diskussioner och beslut om hur framtidens grundskola i Kristinehamn ska utformas.
Vi har genomfört cirka 70 intervjuer personer med olika bakgrund och erfarenheter från olika delar av kommunen. Vi har träffat alltifrån föräldrar och barn/ungdomar till skolpersonal, förtroendevalda och tjänstepersoner i olika roller. För att inkludera så många röster som möjligt, har vi pratat med personer som bor i olika delar av kommunen, är i olika åldrar och av olika kön.
Just nu arbetar vi med att sammanställa materialet. Den centrala frågan vi söker svar på i utredningen är fortsatt: Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?
I början av november kommer vi att presentera en sammanställning av resultatet i en perspektivrapport. Därefter är planen att anordna dialogmöten där invånare, politiker och tjänstepersoner tillsammans ska diskutera skolfrågan från sina olika perspektiv.
Vill du tycka till?
Vi bjuder nu inte in fler personer till intervjuer, men vår tipslåda är öppen om du eller någon annan du känner vill skicka in åsikter.
Just nu pågår ett viktigt arbete i Kristinehamns kommun – Skolutredning 2025.
Utredningen utgår ifrån hur kommunen kan anpassa Kristinehamns grundskolor för framtidens behov. Samtidigt behöver vi ta hänsyn till flera utmaningar:
- Minskat antal barn i skolåldern
- Många skolbyggnader med behov av renovering
- Begränsade ekonomiska resurser i kommunen
Den centrala frågan vi försöker besvara är:
Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?
Intervjuer pågår och analysen startar i sommar
Utredningen följer en modell för medborgardialog i komplexa frågor, framtagen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Just nu genomförs intervjuer med elever, vårdnadshavare, skolpersonal och andra berörda grupper. Hittills har vi gjort omkring 40 intervjuer, och fler är inplanerade. Vår ambition är att samla in så många olika perspektiv som möjligt – från hela kommunen.
Vi genomför också uppsökande insatser för att nå grupper som annars kanske inte skulle komma till tals. Ett exempel är att vi besökt Svenska kyrkans språkcafé, där vi mötte föräldrar med olika bakgrunder.
Skolutredningen är nu en bit in i intervjufasen, som började tidigare maj.
Hittills har vi genomfört ett 30-tal intervjuer med invånare runt om i kommunen, och i dagsläget har vi cirka 45 intervjuer bokade. För att säkerställa en bredd i perspektiv arbetar vi aktivt med uppsökande aktiviteter – nyligen besökte vi till exempel Svenska kyrkans språkcafé för att nå föräldrar med annan bakgrund än svensk.
Intervjuerna är grunden i den utredning om framtidens grundskola som genomförs under 2025, där huvudfrågan är:
Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?
Vi har redan pratat med personer på många olika platser i kommunen och fortsätter nu arbeta för att täcka in så många olika röster och erfarenheter som möjligt. Arbetet går enligt plan och intervjuerna ger värdefulla insikter som kommer att ligga till grund för det fortsatta analysarbetet i utredningen.
Kristinehamns kommun har nu bestämt vad medborgardialogen om framtidens grundskola ska handla om:
Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?
Under 2025 genomförs en skolutredning där elever, vårdnadshavare, skolpersonal och andra berörda bjuds in för att dela sina perspektiv. Syftet är att tillsammans hitta hållbara lösningar för grundskolans framtid. Dialogen bygger på en modell från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som är framtagen för att hantera komplexa frågor.
Under våren görs intervjuer med deltagare från hela kommunen för att få en bred och nyanserad bild av behoven. Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras vid dialogmöten i höst. Då möts invånare, tjänstepersoner och politiker för att diskutera möjliga vägar framåt. Beslut om skolorganisationen planeras till början av 2026.
Vill du vara med? Du kan fortfarande bidra! Anmäl dig till dialogen här eller lämna synpunkter anonymt via tipslådan här.
Framtidens skola engagerar – stort intresse för medborgardialogen!
Intresseanmälningarna till medborgardialogen om framtidens skola fortsätter komma in! Hittills har ett 20-tal personer anmält sitt intresse, och det är väldigt roligt att se hur många som vill vara med och bidra. Det stora engagemanget visar att skolfrågan är viktig för många.
I dialogen använder vi en kvalitativ metod, där vi fokuserar på djupgående intervjuer snarare än att samla in ett stort antal svar. Genom att prata med personer med olika perspektiv – vårdnadshavare, elever, lärare, invånare, politiker och tjänstepersoner – vill vi skapa en så heltäckande bild som möjligt av skolans möjligheter och utmaningar.
Det viktiga med kvalitativa intervjuer är inte hur många som deltar, utan vilka insikter vi får fram. Ett vanligt fenomen inom forskning är att svaren efter ett visst antal intervjuer börjar upprepa sig, vilket kallas ”mättnad”. Om det sker, innebär det att ytterligare intervjuer främst skulle bekräfta redan identifierade mönster. Därför kan vi tyvärr inte garantera att alla som anmäler sig får möjlighet att delta, särskilt om perspektivet man vill representera redan är väl täckt.
Vi är väldigt glada över det stora intresset och ser fram emot givande samtal som kan bidra till framtidens skola!
Nu är hemsidan för skolutredningen 2025 live. Här kommer du finna nyhetsuppdateringar och information om projektets gång.