Till innehållet

Nyhetssida

Här kommer det löpande komma uppdateringar kring Skolutredningen. Här kan du både ta del av processen samt få löpande nyheter om hur arbetet fortgår. 

Uppdateringar

Skolutredningen är nu en bit in i intervjufasen, som började tidigare maj.

Hittills har vi genomfört ett 30-tal intervjuer med invånare runt om i kommunen, och i dagsläget har vi cirka 45 intervjuer bokade. För att säkerställa en bredd i perspektiv arbetar vi aktivt med uppsökande aktiviteter – nyligen besökte vi till exempel Svenska kyrkans språkcafé för att nå föräldrar med annan bakgrund än svensk.

Intervjuerna är grunden i den utredning om framtidens grundskola som genomförs under 2025, där huvudfrågan är:

Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?

Vi har redan pratat med personer på många olika platser i kommunen och fortsätter nu arbeta för att täcka in så många olika röster och erfarenheter som möjligt. Arbetet går enligt plan och intervjuerna ger värdefulla insikter som kommer att ligga till grund för det fortsatta analysarbetet i utredningen.

Kristinehamns kommun har nu bestämt vad medborgardialogen om framtidens grundskola ska handla om:

Hur kan vi anpassa kommunens skolor för framtidens elever, samtidigt som vi har ekonomiska begränsningar, färre antal barn och lokaler som behöver renoveras?

Under 2025 genomförs en skolutredning där elever, vårdnadshavare, skolpersonal och andra berörda bjuds in för att dela sina perspektiv. Syftet är att tillsammans hitta hållbara lösningar för grundskolans framtid. Dialogen bygger på en modell från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som är framtagen för att hantera komplexa frågor.

Under våren görs intervjuer med deltagare från hela kommunen för att få en bred och nyanserad bild av behoven. Resultaten sammanställs i en rapport som presenteras vid dialogmöten i höst. Då möts invånare, tjänstepersoner och politiker för att diskutera möjliga vägar framåt. Beslut om skolorganisationen planeras till början av 2026.

Vill du vara med? Du kan fortfarande bidra! Anmäl dig till dialogen här eller lämna synpunkter anonymt via tipslådan här.

Framtidens skola engagerar – stort intresse för medborgardialogen!

Intresseanmälningarna till medborgardialogen om framtidens skola fortsätter komma in! Hittills har ett 20-tal personer anmält sitt intresse, och det är väldigt roligt att se hur många som vill vara med och bidra. Det stora engagemanget visar att skolfrågan är viktig för många.

I dialogen använder vi en kvalitativ metod, där vi fokuserar på djupgående intervjuer snarare än att samla in ett stort antal svar. Genom att prata med personer med olika perspektiv – vårdnadshavare, elever, lärare, invånare, politiker och tjänstepersoner – vill vi skapa en så heltäckande bild som möjligt av skolans möjligheter och utmaningar.

Det viktiga med kvalitativa intervjuer är inte hur många som deltar, utan vilka insikter vi får fram. Ett vanligt fenomen inom forskning är att svaren efter ett visst antal intervjuer börjar upprepa sig, vilket kallas ”mättnad”. Om det sker, innebär det att ytterligare intervjuer främst skulle bekräfta redan identifierade mönster. Därför kan vi tyvärr inte garantera att alla som anmäler sig får möjlighet att delta, särskilt om perspektivet man vill representera redan är väl täckt.

Vi är väldigt glada över det stora intresset och ser fram emot givande samtal som kan bidra till framtidens skola! 

Nu är hemsidan för skolutredningen 2025 live. Här kommer du finna nyhetsuppdateringar och information om projektets gång.  

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka".