Till innehållet

Betalar jag rätt avgift?

En gång per år följer Kristinehamns kommun upp att alla familjer betalar rätt avgift för sin barnomsorg. Detta kallas för inkomstjämförelse. Inkomstjämförelsen görs i efterhand med två års fördröjning. Det beror på att det är först då som Skatteverkets uppgifter finns tillgängliga. Inkomstjämförelsen år 2025 kommer att kontrollera år 2023 och görs nu under hösten 2025.

Hur går inkomstjämförelsen till?

Vi kontrollerar alla faktorer som påverkar avgiften. Den inkomst som Skatteverket beslutat att ditt hushåll haft under det år som kontrollen gäller (taxerad inkomst) får vi från Skatteverket. Den inkomsten delas med tolv och då får vi fram en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten jämförs sedan med de inkomstuppgifter ditt hushåll har lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att avgiften varit för hög eller för låg.

Om skillnaden mellan fakturerad avgift och beräknad avgift är mindre än 600 kronor kommer avgiften inte faktureras eller återbetalas.

Om inkomstjämförelsen

När du har dina barn placerade inom barnomsorgen är du skyldig att meddela kommunen alla förändringar i hushållet som påverkar avgiften. Barnomsorgsavgiften beräknas på hushållets inkomst före skatt per månad. Inkomstjämförelsen innebär bland annat att vi jämför den inkomst som ditt hushåll har anmält till oss med den inkomst som ditt hushåll har haft enligt Skatteverkets taxering.

Fakturamottagare och innehavare av placeringen har gemensamt betalningsansvar men det är fakturamottagaren under kontrollåret som kommer att bli fakturerad. Vi fördelar inte avgiften på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela betalningen mellan er.

Beräkningen

För att få fram vilket belopp du ska betala eller få tillbaka delar vi ditt hushålls inkomst från Skatteverket med tolv, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Efter det gör vi en ny beräkning av avgiften för kontrollåret.

Belopp under 600 kronor på helåret kommer inte att faktureras eller återbetalas.

Om du betalat för lite avgift

Om jämförelsen visar att du har betalat för lite avgift under kontrollåret kommer du att få en faktura på mellanskillnaden.

Fakturan ska vara betald inom 30 dagar. Om betalningen uteblir och du inte har ansökt om förlängd betalningstid, kommer fakturan att hanteras enligt kommunens inkassohantering.

Behöver du förlängd betalningstid?

Om du behöver mer än 30 dagar för att betala fakturan, kan du ansöka om anstånd. Det gör du genom att kontakta ekonomiavdelningen. Information finns i brevet som bifogas fakturan. Om fakturan inte är betald efter den anståndstid som bestäms kommer den hanteras enligt kommunens inkassohantering.

Under anståndstiden väljer du själv om du vill göra delbetalningar eller betala hela beloppet på en gång.

Bestrida en faktura

Om du anser att fakturan inte stämmer kan du bestrida riktigheten i den.
Ditt bestridande av fakturan måste inkomma till oss skriftligt inom 30 dagar från fakturadatum.

Det är viktigt att du beskriver noga vad det är som du inte tycker stämmer. Du måste också bifoga tydliga underlag som styrker det.

När vi har fått in de handlingar som krävs gör vi en utredning och skickar ett beslut till dig.

Återbetalning av avgift

Visar jämförelsen att du har betalat för hög avgift under kontrollåret kommer vi betala tillbaka mellanskillnaden till dig. Innan vi gör återbetalningen kommer andra eventuella skulder som du har gällande barnomsorgsavgifter att regleras.

Du får en faktura med tillgodo dvs. det står ett minustecken framför beloppet. Tillsammans med brevet finns en blankett där du ska anmäla kontonummer för utbetalningen.

Om vi inte får tillbaka blanketten med kontouppgifter och din underskrift kommer du att få utbetalning via en avi som du själv får lösa in.

Fakturamottagare och innehavare för placeringen har gemensamt betalningsansvar, men det är den som stod som fakturamottagare på placeringen under kontrollåret som kommer att få återbetalningen. Vi fördelar inte återbetalningen på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela pengarna mellan er.

Kontaktuppgifter

Skolkansliet

0550-88143, 0550-88250

Ekonomiavdelningen

0550-88026

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka".