Till innehållet

Personuppgifter – så behandlar vi dem

Vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Därför är det viktigt för oss att informera om hur vi hanterar dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vad som gäller.

När du kontaktar Kristinehamns kommun i olika ärenden, till exempel via e-post, när du ansöker om förskoleplats eller bygglov med hjälp av en e-tjänst, beställer informationsmaterial eller lämnar en synpunkt, lagras dina personuppgifter hos oss i olika databaser eller register. Personuppgifterna behövs för att våra tjänster ska fungera och vi ska kunna handlägga ditt ärende. 

Kristinehamns kommun följer dataskyddsförordningen (GDPR) som reglerar hur och i vilka syften vi får använda dina personuppgifter. Förordningen ersätter personuppgiftslagen och är till för att skydda enskildas personliga integritet.

Vad är GDPR?

GDPR är dataskyddsförordningen som alla kommunens verksamheter måste följa. Dataskyddsförordningen innebär att all personuppgiftsbehandling måste ha en laglig grund, att den registrerade ska informeras om hur organisationen behandlar personuppgifter och att personuppgiftsbehandlingen ska följa ett antal grundläggande principer. GDPR blev lag i Sverige 2018 och grundar sig i de mänskliga rättigheterna. GDPR gäller i hela EU. 

Ändamål med behandlingen

Personuppgifterna som Kristinehamns kommun samlar in används som underlag för ärende­hand­läggning, admi­nistra­tion, tillsyn, fakturering och framtagande av statistik. Det är också nödvändigt för att den svenska offentlighetsprincipen ska kunna fylla sin funktion.

Rättslig grund för lagring av personlig data

Vi behandlar bara dina personuppgifter om det finns stöd i dataskyddsförordningen (GDPR) eller annan lagstiftning. Följande lagliga grunder stödjer sig kommunen på för att behandla dina personuppgifter:,

  • Myndighetsutövning (ex. bygglov eller ekonomiskt bistånd)
  • Avtalssituation (ex. anställningsavtal, avtal med kund)
  • Rättslig förpliktelse (ex. bokföringsskyldighet, offentlighet- och sekretesslagstiftning)
  • Allmänt intresse (ex. forskning, statistik, arkiv)
  • Intresseavvägning (ex. kameraövervakning)
  • Samtycke (ex. vid publicering av personuppgifter på webb och sociala medier).

Du har rätt att få information om vilken rättslig grund som gäller vid behandling av just dina personuppgifter.

Vem är ansvarig för dina personuppgifter?

Det är den nämnd som handlägger ditt ärende som har ansvar för att dina personuppgifter behandlas korrekt. I Kristinehamns kommun finns följande nämnder:

Kommunstyrelsen

Skolnämnden

Nämnden för arbete, kompetens och välfärd

Nämnden för stöd, vård och omsorg

Tekniska nämnden

Kulturnämnden

Miljö- och byggnadsnämnden

Administrativa nämnden

Överförmyndarnämnden

Valnämnden

Adress till respektive nämnd

Kristinehamns kommun, namnet på nämnden ifråga, 68184 Kristinehamn.

Du kan också kontakta nämnden via kommunens telefonväxel 0550-880 00

Dina rättigheter

Om du anser att person­uppgifter om dig är felaktiga, ofull­ständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att upp­gifterna rättas eller raderas. Du har också rätt att återkalla ett samtycke och rätt att klaga till tillsynsmyndigheten Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas felaktigt.

Du har också rätt att en gång per kalen­derår utan kostnad få information om vilka av dina person­uppgifter som behandlas (register­utdrag). En begäran om register­utdrag kan göras via våra e-tjänster. Länken hittar du nedan:

Begäran om registerutdrag

Du kan även kontakta kommunens dataskyddsombud e-post: dataskyddsombud@kristinehamn.se eller via kommunens telefon­växel 0550-880 00.

Hur vi delar personuppgifter med andra

Personuppgifterna kan lämnas ut till andra myndigheter, till exempel i samband med överklagande av beslut. Uppgifter som är allmänna och offentliga kan lämnas ut i enlighet med tryck­frihets­för­ord­ningens och offent­lighets- och sekretess­lagens regler om utlämnande av allmänna handlingar.

För att vi ska kunna utföra våra uppdrag kan vi behöva dela och samköra dina personuppgifter med andra företag. När vi delar dina uppgifter med någon annan har vi avtal och rutiner som reglerar hur det går till för att skydda dina personuppgifter.

Så jobbar vi med personuppgifter i sociala medier

Om du kontaktar oss på våra sociala medier, till exempel Facebook eller Instagram publiceras dina personuppgifter, din profilbild, ditt meddelande och annan eventuell information till en så kallad tredje part, det vill säga till företaget eller organisationen som driver den sociala mediaplattformen.

Hur tredje part hanterar dina personuppgifter kan Kristinehamns kommun endast påverka i liten omfattning, vi kan enbart moderera vårt eget flöde. Så för din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.

Samtycke

För att kommunen ska få använda dina personuppgifter, vid exempelvis en bildpublicering på Facebook eller Instagram, krävs att vi har en rättslig grund för det. Samtycke är en sådan rättslig grund som i praktiken innebär att du som syns på bilden ska ha blivit informerad om användningen av bilden och fått möjligheten att godkänna den.

Samtycken regleras via GDPR, och de bör hämtas in vid varje publiceringstillfälle. Enligt GDPR kan du när som helst få din bild bortplockad från digitala publiceringar. Om publiceringen innebär en överföring till tredjeland kan den överföringen inte återkallas. 

För anställda i kommunen och för förtroendevalda använder vi rättsliga grunderna allmänt intresse eller intresseavägning.

Kontaktuppgifter

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka". Om du vill felanmäla något annat än webbplatsen, eller kanske lämna ett förslag, begära ut en handling eller liknande så gör du det i e-tjänsten Kontakta kommunen istället..