Till innehållet

Akut hjälp

112-Larmnummer

I en nödsituation eller vid livshotande sjukdomstillstånd ringer du 112. Det är samma nummer i hela Sverige och oberoende av om du ringer från fast telefon, mobiltelefon eller telefonautomat. Larmoperatören som svarar kan koppla dig till ambulans, räddningstjänst, polis, flygräddning, giftinformation och jourhavande läkare.

Anhöriginformation och mediciniskt ID i telefonen

ICE - In Case of Emergency (i händelse av olycka).

I mobilens adressbok lagrar du dina närmast anhöriga under namnet ICE – ”In Case of Emergency” (i händelse av olycka). Då kan räddnings- och sjukvårdspersonal snabbt komma i kontakt med dina anhöriga.

Så här gör du

  1. Lägg till en ny kontakt i telefonboken.
  2. Skriv in ICE1 följt av vem personen är mor, bror etc. Om du reser mycket kan det vara bra att skriva på engelska.
  3. Lägg in landsnumret för Sverige (+46) och ta bort första nollan i riktnumret. Då fungerar numret även på utlandsresan.
  4. Vill du lägga in fler kontakter skriver du ICE2 och upprepar steg 1, 2, 3 ovan.
  5. Om din kontaktperson är döv, skriv då ICETEXT och följ anvisningarna under 1, 2, 3.
  6. Informera den/de person vars telefonnummer du lagt in som ICE-nummer. Det är bra om den personen vet om du äter någon medicin, eller har någon allergi eller sjukdom som kan vara avgörande vid en behandling.
  7. Om du vill undvika att din mobiltelefon presenterar dina kontaktpersoner som ICE när de ringer till dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt.
  8. Numret kommer ändå att fungera om man behöver ringa din ICE-kontakt i en allvarlig situation.

 

Om du har installerat iOS 8 på din telefon kan du gå in i appen hälsa och skapa ett Medicinskt Id. I medicinskt id kan du lägga till blodgrupp, eventuella allergier och nummer till närmast anhörig. Medicinskt Id kan öppnas från nödsamtalsskärmen utan att låsa upp skärmen på telefonen.

VMA - Viktigt meddelande till allmänheten

Signalen VMA används för att varna allmänheten vid allvarliga olyckor som gasutsläpp eller större bränder.

Signalen provas klockan 15 första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Så här låter signalen: sju sekunders signal, följt av 14 sekunders tystnad. När faran är över ljuder en 30-40 sekunder lång signal, som betyder ”faran över”.

När du hör signalen ska du:

  • söka skydd inomhus
  • stänga dörrar, fönster och ventiler
  • lyssna på Sveriges Radios P4

Från och med 1 juli 2017 kan räddningstjänsten även begära att varnings-sms skickas till mobiler, som befinner sig i ett visst område, för att varna personer.

113 13 - information vid kris eller olycka

Till 113 13 kan du ringa om du vill ha eller lämna information om en allvarlig kris i samhället. De kan till exempel handla om en större storm eller översvämning. Numret sköts av SOS Alarm och är ett stöd för kommuner, landsting, länsstyrelser och myndigheter vid allvarlig händelse. 

113 13 ersätter inte andra nummer som redan finns, som 112 när det är fara för liv, egendom eller miljö. Det gäller även polisens nummer 114 14 för fall som inte är akuta eller sjukvårdsrådgivningen 1177.

Krisinformation.se

www.krisinformation.se kan du gå in och läsa om allvarliga händelser i Sverige och utomlands. Under en pågående kris kan du följa läget och få en översiktlig bild av situationen. Här sammanställs information från myndigheter, kommuner och andra aktörer.

 

Kontaktuppgifter

Louise Rapplihn - säkerhetschef
louise.rapplihn@kristinehamn.se

0550-883 61

Tack! Om du vill skriva en kommentar kan du göra det här. Tryck annars bara på "Skicka".