Kontakt
Telefon: 0550-880 00 måndag-torsdag 7.30-16.30, Fredag 7.30-16 (lunchstängt 12-13)
Mejl: kommunen@kristinehamn.se
Besöksadress: Kungsgatan 30
Tyck till
Anmäl fel
Gör en felanmälan
Felanmäl saker som inte fungerar eller är trasiga i kommunens utemiljö.

Mer digital service till företagare

Behöver du något särskilt tillstånd för din verksamhet? Ska du starta en ny verksamhet, eller ändra i din befintliga? Behöver dina kunder ansöka om något från kommunen? Eller vill du kanske erbjuda elever PRAO-platser? Allt detta och mycket mer kan du som företagare utföra enkelt genom kommunens e-tjänster.

Kristinehamns kommun arbetar aktivt med att digitalisera kommunens service till företagare. Under det senaste året har många e-tjänster skapats för att göra kommunens service mer tillgänglig till dig som företagare. Alla e-tjänster hittar du i Självservice.

Så vad går att göra digitalt?

Du kan söka olika former av tillstånd för din verksamhet som till exempel serveringstillstånd, nyttoparkeringskort eller för att bedriva torghandel. Du kan registrera och ändra i en hygienisk verksamhet, miljöfarlig verksamhet eller livsmedelanläggning. Vill du starta en ny verksamhet men är osäker på vad som behöver göras? Då kan du besöka kommunens tillståndsguide. I tillståndsguiden ser du vad som kan vara aktuellt att tänka på för just din verksamhet.

Det är även möjligt för dig som företagare att hjälpa dina kunder ansöka om till exempel installation av värmepump eller massor för anläggningsändamål. Du startar e-tjänsten, fyller i uppgifter och lämnar sedan över ärendet till kunden för signatur. Kunden signerar ansökan med sitt bankID.

Behöver du kartor från kommunen kan du bland annat beställa höjddata och basdata. Det är möjligt att årsrapportera om din verksamhets köldmedier och anmäla installation av en ny klimatanläggning.
Vill du finnas med i kommunens turistguide kan du boka annonser.

För dig som är firmatecknare är det möjligt att hämta uppgifter om dig och ditt företag automatiskt i många av kommunens e-tjänster eftersom de har koppling till Skatteverket och Bolagsverket. Allt som krävs är att du loggar in i tjänsten med ditt bankID.

Under 2020 fortsätter arbetet med att digitalisera kommunens service. Saknar du någon digital tjänst? Eller har du synpunkter på någon tjänst som du tycker borde fungera annorlunda? Tipsa oss gärna via e-tjänsten Önskemål om ny självservice så ser vi över dina önskemål.