Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen fokuserar på service och tillgänglighet
Hösten markerade början på ett nytt och spännande kapitel för mig, när jag påbörjade min roll som förvaltningschef för miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Med stolthet leder jag nu en förvaltning som hanterar kommunens myndighetsutövning kopplat till bygglov, strandskydd och miljötillsyn, samt ansvarar för den viktiga kartverksamheten. Jag har fått lära känna ett kompetent team med en stark drivkraft att ständigt utvecklas. Tillsammans arbetar vi för att leverera tydlig, pålitlig och lättillgänglig service till invånare och företag i Kristinehamn.
Bild: Karin Manner, förvaltningschef Miljö- och Stadsbyggnad.
Hög tillgänglighet och digitala tjänster för enklare ansökningar
Vi arbetar efter grundtanken att det ska vara lätt att göra rätt i Kristinehamn. Med en hög tillgänglighet finns vi här för att hjälpa till och svara på frågor och funderingar. För de som vill få hjälp utanför kontorstid har vi skapat e-tjänster för lov- och tillståndsansökningar.
Under våren uppdaterade vi hemsidans bygglovsdel med tydligare guider och rådgivning. Redan nu märker vi att fler får sina svar direkt på hemsidan, och vårt mål är att kunna erbjuda samma tydlighet även inom de andra delarna som rör miljö. Vi vill att alla invånare ska ha tillgång till relevant information – när som helst och var som helst.
Kartverksamhet i framkant
Vår kart- och mätverksamhet har under flera år arbetat intensivt med att förbättra våra digitala kartor. På hemsidan kan du nu lätt se var ledig verksamhetsmark finns, utforska Kristinehamns tätort i 3D och hitta information om platser att äta och handla. För att skapa ännu mer precisa kartunderlag håller vi just nu även på att utveckla en drönarverksamhet.
Insikt: en mätning för bättre service
För att säkerställa att vi håller en hög servicenivå använder vi oss av Insikt, en servicemätning som utvärderar kommuners myndighetsutövning. Det är ett viktigt verktyg i vår verksamhetsutveckling och svaren hjälper oss att bli ännu bättre. Därför uppskattar vi att ni tar er tid att svara när enkäten kommer. Kristinehamns resultat har förbättrats över tid – en positiv trend vi är fast beslutna att fortsätta. Har ni idéer eller förslag på hur vi kan förbättra våra tjänster ytterligare? Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina medarbetare.
Karin Manner
Förvaltningschef Miljö- och Stadsbyggnad